Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKrijnen, L.J.G.
dc.contributor.authorDuyster, Liora
dc.date.accessioned2023-08-11T00:01:06Z
dc.date.available2023-08-11T00:01:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/44602
dc.description.abstractAbstract English Introduction: This study investigated whether parental stress (measured at 18 months) influences socialemotional problems of the child (measured at 24 months), and whether birth status (moderate to late premature vs. a-term) influences this relationship. Method: Existing data from the study 'Study on Attention of Preterm children' was used for this research. The sample consisted of 202 parents with their children, of which 108 were born moderately to late preterm and 94 were term born. The participants in this study were recruited by paediatricians in Dutch hospitals. Parents completed the Nijmeegse Ouderlijke Stress Index (NOSIK) to measure parental stress and the Ages and Stages Questionnaire: Social-Emotional (ASQ-SE) to measure their children's social-emotional development. Results: The regression analyses revealed a significant positive association between scores on the NOSIK and ASQ-SE (b = .23, t = 3.24, p = .001).. The moderator had no significant influence on this association. Education level of the mother was found to be related to socialemotional problems. Conclusion/discussion: Parental stress negatively influences the socialemotional development of two-year-olds. This relationship does not appear to be different for moderately to late preterm infants compared to term borns. In practice, these results can be used to screen parents for perceived parental stress so that this does not harm (early) socialemotional development. Follow-up research can use other instruments to limit social desirability, better ensure external validity by acquiring participants in other locations and include a more equal distribution of education levels. Abstract Nederlands Inleiding: In dit onderzoek is onderzocht of ouderlijke stress (gemeten op 18 maanden) invloed heeft op sociaal-emotionele problemen van het kind (gemeten op 24 maanden), en of geboortestatus (matig tot laat prematuur vs. a-term) invloed heeft op dit verband. Methode: Voor dit onderzoek is bestaande data gebruikt van het onderzoek ‘Study on Attention of Preterm children’. De steekproef bestond uit 202 ouders met hun kinderen, waarvan 108 matig tot laat prematuur geboren kinderen en 94 a-term geboren kinderen. De participanten zijn geworven door kinderartsen in Nederlandse ziekenhuizen. Ouders hebben de Nijmeegse Ouderlijke Stress Index (NOSIK) ingevuld om ouderlijke stress te meten en de Ages and Stages Questionnaire: Social-Emotional (ASQ-SE) om de sociaal-emotionele ontwikkeling van hun kinderen te meten. Resultaten: Uit de regressieanalyses is gebleken dat er een significant positief verband tussen NOSIK-scores en ASQ-SE-scores bestaat (b = .23, t = 3.24, p = .001). De moderator zwangerschapsstatus had geen significante invloed op dit verband. Opleidingsniveau van de moeder bleek gerelateerd te zijn aan de sociaal-emotionele problemen. Conclusie/discussie: Geconcludeerd kan worden dat ouderlijke stress negatieve invloed heeft op de sociaal-emotionele ontwikkeling van tweejarigen. Dit verband lijkt niet anders voor matig tot laat prematuur geboren kinderen. Met deze resultaten kan men in de praktijk ouders screenen op ervaren ouderlijke stress zodat dit de (vroege) sociaal-emotionele ontwikkeling niet ten kwade komt. Vervolgonderzoek kan andere instrumenten gebruiken om sociale wenselijkheid te beperken, externe validiteit beter te waarborgen door participanten te verwerven op andere locaties en een gelijkere verdeling van opleidingsniveaus mee te nemen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.titleParental stress and the social-emotional problems of preterm and term born two-year-olds (Ouderlijke stress en de sociaal-emotionele problemen van premature kinderen en aterm geboren kinderen van twee jaar)
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKeywords: Parental stress; social-emotional development; moderate to late preterm Kernwoorden: Ouderlijke stress; sociaal-emotionele ontwikkeling; matig tot laat prematuur
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies
dc.thesis.id21152


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record