View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Prosociaal Gedrag, Receptieve Woordenschat en Sociale Responsiviteit

        Thumbnail
        View/Open
        ._Master's thesis-Nollen-5711517-2022-2023.pdf (177bytes)
        Publication date
        2023
        Author
        Nollen, Lotje
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze studie heeft onderzocht of er sprake is van een verband tussen prosociaal gedrag en receptieve woordenschat bij kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 4,0 jaar. Daarnaast heeft dit onderzoek het mediërende effect van sociale responsiviteit in dit verband onderzocht. Om prosociaal gedrag, receptieve woordenschat en sociale responsiviteit te meten, zijn respectievelijk de Strengths and Difficulties Questionnaire, de Peabody Picture Vocabulary Test-III-NL en de Early Sociocognitive Battery afgenomen bij 28 kinderen. De resultaten van de mediatie-analyse hebben geen significant verband tussen prosociaal gedrag en receptieve woordenschat opgeleverd. Voor de mediator sociale responsiviteit is evenmin een significant effect gevonden. Vervolgonderzoek is nodig om een beter begrip te krijgen van de relatie tussen prosociaal gedrag en receptieve woordenschat. In dit onderzoek is het belangrijk om een grotere, gerandomiseerde steekproef te werven en een ander meetinstrument te selecteren voor prosociaal gedrag.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/44546
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo