Prosociaal Gedrag, Receptieve Woordenschat en Sociale Responsiviteit
Summary
Deze studie heeft onderzocht of er sprake is van een verband tussen prosociaal gedrag en receptieve woordenschat bij kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 4,0 jaar. Daarnaast heeft dit onderzoek het mediërende effect van sociale responsiviteit in dit verband onderzocht. Om prosociaal gedrag, receptieve woordenschat en sociale responsiviteit te meten, zijn respectievelijk de Strengths and Difficulties Questionnaire, de Peabody Picture Vocabulary Test-III-NL en de Early Sociocognitive Battery afgenomen bij 28 kinderen. De resultaten van de mediatie-analyse hebben geen significant verband tussen prosociaal gedrag en receptieve woordenschat opgeleverd. Voor de mediator sociale responsiviteit is evenmin een significant effect gevonden. Vervolgonderzoek is nodig om een beter begrip te krijgen van de relatie tussen prosociaal gedrag en receptieve woordenschat. In dit onderzoek is het belangrijk om een grotere, gerandomiseerde steekproef te werven en een ander meetinstrument te selecteren voor prosociaal gedrag.