Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBlom, Elma
dc.contributor.authorNollen, Lotje
dc.date.accessioned2023-08-10T00:01:23Z
dc.date.available2023-08-10T00:01:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/44546
dc.description.abstractDeze studie heeft onderzocht of er sprake is van een verband tussen prosociaal gedrag en receptieve woordenschat bij kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 4,0 jaar. Daarnaast heeft dit onderzoek het mediërende effect van sociale responsiviteit in dit verband onderzocht. Om prosociaal gedrag, receptieve woordenschat en sociale responsiviteit te meten, zijn respectievelijk de Strengths and Difficulties Questionnaire, de Peabody Picture Vocabulary Test-III-NL en de Early Sociocognitive Battery afgenomen bij 28 kinderen. De resultaten van de mediatie-analyse hebben geen significant verband tussen prosociaal gedrag en receptieve woordenschat opgeleverd. Voor de mediator sociale responsiviteit is evenmin een significant effect gevonden. Vervolgonderzoek is nodig om een beter begrip te krijgen van de relatie tussen prosociaal gedrag en receptieve woordenschat. In dit onderzoek is het belangrijk om een grotere, gerandomiseerde steekproef te werven en een ander meetinstrument te selecteren voor prosociaal gedrag.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.titleProsociaal Gedrag, Receptieve Woordenschat en Sociale Responsiviteit
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsProsociaal gedrag; receptieve woordenschat; sociale responsiviteit; peuters
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies
dc.thesis.id21454


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record