De Ontwikkeling van Zelfvertrouwen en Zelfbeeld: Een Onderzoek naar de Ervaren Effectiviteit van het Programma van Stichting Petje af
Summary
Doel. De huidige studie onderzocht de ervaren effectiviteit van het buitenschoolse programma
voor kinderen uit kwetsbare situaties tussen de 10-14 jaar van Stichting Petje af op de
ontwikkeling van zelfvertrouwen en zelfbeeld. Methode. Ervaren effectiviteit werd gemeten
aan de hand van drie indicatoren: doelrealisatie, tevredenheid en bereik. Data werd verzameld
via een kwantitatieve vragenlijst op basis van een Likertschaal van 1 (helemaal niet) tot 5
(helemaal wel) onder deelnemers (N = 170) en focusgroepen met deelnemers (N = 5), alumni
(N = 4) en ouders (N = 3). Resultaten. De resultaten suggereren dat Petje af bijdraagt aan een
groter zelfvertrouwen (M = 3.8, SD = .74) en een positiever zelfbeeld (M = 4.06, SD = .76),
waarbij jaren deelname van invloed lijkt op de mate van ontwikkeling (p<.05). Tussen
zelfvertrouwen, zelfbeeld en tevredenheid bleek sprake van sterke samenhang (p<.001).
Deelnemers, alumni en ouders blijken zeer tevreden over het programma (rapportcijfer 8.2).
Petje af (N deelnemers = 644) bereikt waarschijnlijk de beoogde doelgroep door gevestigd te
zijn in gemeenten met hoge percentages leerlingen die opgroeien in lage-inkomensgezinnen.
Conclusie. Dit onderzoek suggereert dat het Petje af programma als effectief wordt ervaren
voor de ontwikkeling van een groter zelfvertrouwen en een positiever zelfbeeld