dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Kesselring, M.C. | |
dc.contributor.author | Verhoogt, Nienke | |
dc.date.accessioned | 2023-08-04T00:02:07Z | |
dc.date.available | 2023-08-04T00:02:07Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/44502 | |
dc.description.abstract | Doel. De huidige studie onderzocht de ervaren effectiviteit van het buitenschoolse programma
voor kinderen uit kwetsbare situaties tussen de 10-14 jaar van Stichting Petje af op de
ontwikkeling van zelfvertrouwen en zelfbeeld. Methode. Ervaren effectiviteit werd gemeten
aan de hand van drie indicatoren: doelrealisatie, tevredenheid en bereik. Data werd verzameld
via een kwantitatieve vragenlijst op basis van een Likertschaal van 1 (helemaal niet) tot 5
(helemaal wel) onder deelnemers (N = 170) en focusgroepen met deelnemers (N = 5), alumni
(N = 4) en ouders (N = 3). Resultaten. De resultaten suggereren dat Petje af bijdraagt aan een
groter zelfvertrouwen (M = 3.8, SD = .74) en een positiever zelfbeeld (M = 4.06, SD = .76),
waarbij jaren deelname van invloed lijkt op de mate van ontwikkeling (p<.05). Tussen
zelfvertrouwen, zelfbeeld en tevredenheid bleek sprake van sterke samenhang (p<.001).
Deelnemers, alumni en ouders blijken zeer tevreden over het programma (rapportcijfer 8.2).
Petje af (N deelnemers = 644) bereikt waarschijnlijk de beoogde doelgroep door gevestigd te
zijn in gemeenten met hoge percentages leerlingen die opgroeien in lage-inkomensgezinnen.
Conclusie. Dit onderzoek suggereert dat het Petje af programma als effectief wordt ervaren
voor de ontwikkeling van een groter zelfvertrouwen en een positiever zelfbeeld | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | NL | |
dc.subject | Een onderzoek naar de ervaren effectiviteit van het buitenschoolse lesprogramma van Stichting Petje af voor kinderen van 10-14 jaar die opgroeien in kwetsbare situaties. Er werd onderzocht in welke mate kinderen het programma als effectief ervaren in de groei van zelfvertrouwen en een positiever zelfbeeld. Design was mixed-methods met een vragenlijst (N=170) en drie focusgroepen met kinderen, ouders en alumni. | |
dc.title | De Ontwikkeling van Zelfvertrouwen en Zelfbeeld: Een Onderzoek naar de Ervaren Effectiviteit van het Programma van Stichting Petje af | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | zelfvertrouwen, zelfbeeld, tevredenheid, bereik, ervaren effectiviteit | |
dc.subject.courseuu | Youth, Education and Society | |
dc.thesis.id | 21021 | |