Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKesselring, M.C.
dc.contributor.authorVerhoogt, Nienke
dc.date.accessioned2023-08-04T00:02:07Z
dc.date.available2023-08-04T00:02:07Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/44502
dc.description.abstractDoel. De huidige studie onderzocht de ervaren effectiviteit van het buitenschoolse programma voor kinderen uit kwetsbare situaties tussen de 10-14 jaar van Stichting Petje af op de ontwikkeling van zelfvertrouwen en zelfbeeld. Methode. Ervaren effectiviteit werd gemeten aan de hand van drie indicatoren: doelrealisatie, tevredenheid en bereik. Data werd verzameld via een kwantitatieve vragenlijst op basis van een Likertschaal van 1 (helemaal niet) tot 5 (helemaal wel) onder deelnemers (N = 170) en focusgroepen met deelnemers (N = 5), alumni (N = 4) en ouders (N = 3). Resultaten. De resultaten suggereren dat Petje af bijdraagt aan een groter zelfvertrouwen (M = 3.8, SD = .74) en een positiever zelfbeeld (M = 4.06, SD = .76), waarbij jaren deelname van invloed lijkt op de mate van ontwikkeling (p<.05). Tussen zelfvertrouwen, zelfbeeld en tevredenheid bleek sprake van sterke samenhang (p<.001). Deelnemers, alumni en ouders blijken zeer tevreden over het programma (rapportcijfer 8.2). Petje af (N deelnemers = 644) bereikt waarschijnlijk de beoogde doelgroep door gevestigd te zijn in gemeenten met hoge percentages leerlingen die opgroeien in lage-inkomensgezinnen. Conclusie. Dit onderzoek suggereert dat het Petje af programma als effectief wordt ervaren voor de ontwikkeling van een groter zelfvertrouwen en een positiever zelfbeeld
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectEen onderzoek naar de ervaren effectiviteit van het buitenschoolse lesprogramma van Stichting Petje af voor kinderen van 10-14 jaar die opgroeien in kwetsbare situaties. Er werd onderzocht in welke mate kinderen het programma als effectief ervaren in de groei van zelfvertrouwen en een positiever zelfbeeld. Design was mixed-methods met een vragenlijst (N=170) en drie focusgroepen met kinderen, ouders en alumni.
dc.titleDe Ontwikkeling van Zelfvertrouwen en Zelfbeeld: Een Onderzoek naar de Ervaren Effectiviteit van het Programma van Stichting Petje af
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordszelfvertrouwen, zelfbeeld, tevredenheid, bereik, ervaren effectiviteit
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society
dc.thesis.id21021


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record