View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Inclusie in de klas: de socialiserende functie van het onderwijs bij culturele diversiteit

        Thumbnail
        View/Open
        Demi Hakvoort 6862128 Master Thesis SCSP 24062023 v1.docx (186.8Kb)
        Publication date
        2023
        Author
        Hakvoort, Demi
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze thesis richt zich op het belang van het gevoel van verbondenheid met school, voor de ontwikkeling van adolescenten. Daarbij is er specifieke aandacht voor leerlingen met een migratieachtergrond, die namelijk vaker sociale uitsluiting ervaren. Het doel is om te begrijpen hoe de socialiserende functie van het onderwijs kan bijdragen aan het bevorderen van inclusie van leerlingen met een migratieachtergrond. In de thesis is gebruik gemaakt van de cross-sectionele dat van PISA 2018 in Nederland. Het past een multipele regressieanalyse toe om de invloed van het disciplinair klimaat, de samenwerking tussen leerlingen en de steun van de leraar op het gevoel van verbondenheid met school te onderzoeken. De resultaten tonen aan dat deze sociale aspecten positief significant bijdragen aan het gevoel van verbondenheid met school. Bovendien blijkt dat het effect van het disciplinair klimaat op het gevoel van verbondenheid versterkt wordt door de aanwezigheid van een migratieachtergrond. Dit benadrukt het belang van een positieve en ondersteunende leeromgeving, waarin regels worden gehandhaafd, leerlingen worden gestimuleerd om samen te werken en leraren hen ondersteunen. Voor leerlingen met een migratieachtergrond is het handhaven van een positief disciplinair klimaat met name belangrijk om acculturatiestress en discriminatie te verminderen. Hoewel sociale relaties belangrijk blijven voor alle leerlingen, werkt het niet versterkend voor leerlingen met een migratieachtergrond. Dit kan mogelijk verklaart worden door de culturele afstand die deze leerlingen ervaren. De beperkingen van dit onderzoek liggen in het cross-sectionele karakter, de operationalisering van de variabelen en het gebrek aan aandacht voor culturele competenties. Toekomstig longitudinaal onderzoek dat deze beperkingen adresseert en rekening houdt met de culturele samenstelling van de klas, is waardevol. Beleidsadviezen voor de leraren, beleidsmakers in het onderwijs, de gemeente en het NJi vraagt om het benadrukken van de socialiserende functie van het onderwijs, om inclusie te bevorderen van leerlingen met een migratieachtergrond.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/44161
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo