Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKate, R.L.F. ten
dc.contributor.authorHakvoort, Demi
dc.date.accessioned2023-07-13T00:01:47Z
dc.date.available2023-07-13T00:01:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/44161
dc.description.abstractDeze thesis richt zich op het belang van het gevoel van verbondenheid met school, voor de ontwikkeling van adolescenten. Daarbij is er specifieke aandacht voor leerlingen met een migratieachtergrond, die namelijk vaker sociale uitsluiting ervaren. Het doel is om te begrijpen hoe de socialiserende functie van het onderwijs kan bijdragen aan het bevorderen van inclusie van leerlingen met een migratieachtergrond. In de thesis is gebruik gemaakt van de cross-sectionele dat van PISA 2018 in Nederland. Het past een multipele regressieanalyse toe om de invloed van het disciplinair klimaat, de samenwerking tussen leerlingen en de steun van de leraar op het gevoel van verbondenheid met school te onderzoeken. De resultaten tonen aan dat deze sociale aspecten positief significant bijdragen aan het gevoel van verbondenheid met school. Bovendien blijkt dat het effect van het disciplinair klimaat op het gevoel van verbondenheid versterkt wordt door de aanwezigheid van een migratieachtergrond. Dit benadrukt het belang van een positieve en ondersteunende leeromgeving, waarin regels worden gehandhaafd, leerlingen worden gestimuleerd om samen te werken en leraren hen ondersteunen. Voor leerlingen met een migratieachtergrond is het handhaven van een positief disciplinair klimaat met name belangrijk om acculturatiestress en discriminatie te verminderen. Hoewel sociale relaties belangrijk blijven voor alle leerlingen, werkt het niet versterkend voor leerlingen met een migratieachtergrond. Dit kan mogelijk verklaart worden door de culturele afstand die deze leerlingen ervaren. De beperkingen van dit onderzoek liggen in het cross-sectionele karakter, de operationalisering van de variabelen en het gebrek aan aandacht voor culturele competenties. Toekomstig longitudinaal onderzoek dat deze beperkingen adresseert en rekening houdt met de culturele samenstelling van de klas, is waardevol. Beleidsadviezen voor de leraren, beleidsmakers in het onderwijs, de gemeente en het NJi vraagt om het benadrukken van de socialiserende functie van het onderwijs, om inclusie te bevorderen van leerlingen met een migratieachtergrond.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectDe invloed van het disciplinaire klimaat, samenwerking tussen leerlingen en steun van de leraar op het gevoel van verbondenheid met school van leerlingen, waarbij aandacht voor leerlingen met een migratieachtergrond
dc.titleInclusie in de klas: de socialiserende functie van het onderwijs bij culturele diversiteit
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsonderwijs; gevoel van verbondenheid; migratieachtergrond; inclusie; schoolklimaat; sociale leeromgeving
dc.subject.courseuuSociology: Contemporary Social Problems
dc.thesis.id18875


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record