View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Onderzoek naar psychometrische kenmerken van de SEO en de ESSEON bij mensen met een verstandelijke beperking

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Waelen, YM-3068579.pdf (286.4Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Waelen, Y.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: In de gehandicaptenzorg wordt er steeds meer aandacht besteed aan de emotionele ontwikkeling als domein om de begeleidingstijl op af te stemmen Tot nu toe zijn enkel de SEO en de ESSEON ontwikkeld om de emotionele ontwikkeling te meten. Doel: In dit onderzoek zijn de SEO en de ESSEON met elkaar vergeleken om de begripsvaliditeit, de convergente validiteit en de gebruiksvriendelijkheid van de instrumenten te bepalen. Methode: Beide vragenlijsten zijn over 30 cliënten op een zorginstelling ingevuld door de persoonlijke ondersteuner of de contactpersoon van de cliënt op de woning. Hierbij is de onderzoeksgroep onderverdeeld in 14 cliënten met een laag niveau en 16 cliënten met een hoog niveau. Binnen deze groepen kreeg de ene helft van de begeleiders uitleg met het invullen van beide vragenlijsten en de andere helft niet. Resultaten: De ESSEON werd door 70% van de begeleiders als meest prettige vragenlijstvorm ervaren. Toch kon er 6 keer geen ontwikkelingleeftijd bepaald worden, allen bij cliënten met een laag niveau. Op de SEO kon er 13 keer geen ontwikkelingsleeftijd bepaald worden, waarvan de meeste cliënten (61.5%) een hoog niveau hadden. Bovendien ontstonden er enkele problemen tijdens het invullen, vooral op de dimensies over angsten en agressie. De af- of aanwezigheid van uitleg had op beide vragenlijsten geen invloed op de resultaten. Verder bleken de vragenlijsten positief samen te hangen. Conclusie: Op de SEO bleken de drie aspecten matig voldoende tot onvoldoende. Verder onderzoek naar met name de SEO is dus gewenst. De ESSEON bleek enkel onvoldoende begripsvalide voor cliënten met een laag niveau.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4393
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo