Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDouma, J
dc.contributor.authorWaelen, Y.M.
dc.date.accessioned2010-03-08T18:01:19Z
dc.date.available2010-03-08
dc.date.available2010-03-08T18:01:19Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4393
dc.description.abstractAchtergrond: In de gehandicaptenzorg wordt er steeds meer aandacht besteed aan de emotionele ontwikkeling als domein om de begeleidingstijl op af te stemmen Tot nu toe zijn enkel de SEO en de ESSEON ontwikkeld om de emotionele ontwikkeling te meten. Doel: In dit onderzoek zijn de SEO en de ESSEON met elkaar vergeleken om de begripsvaliditeit, de convergente validiteit en de gebruiksvriendelijkheid van de instrumenten te bepalen. Methode: Beide vragenlijsten zijn over 30 cliënten op een zorginstelling ingevuld door de persoonlijke ondersteuner of de contactpersoon van de cliënt op de woning. Hierbij is de onderzoeksgroep onderverdeeld in 14 cliënten met een laag niveau en 16 cliënten met een hoog niveau. Binnen deze groepen kreeg de ene helft van de begeleiders uitleg met het invullen van beide vragenlijsten en de andere helft niet. Resultaten: De ESSEON werd door 70% van de begeleiders als meest prettige vragenlijstvorm ervaren. Toch kon er 6 keer geen ontwikkelingleeftijd bepaald worden, allen bij cliënten met een laag niveau. Op de SEO kon er 13 keer geen ontwikkelingsleeftijd bepaald worden, waarvan de meeste cliënten (61.5%) een hoog niveau hadden. Bovendien ontstonden er enkele problemen tijdens het invullen, vooral op de dimensies over angsten en agressie. De af- of aanwezigheid van uitleg had op beide vragenlijsten geen invloed op de resultaten. Verder bleken de vragenlijsten positief samen te hangen. Conclusie: Op de SEO bleken de drie aspecten matig voldoende tot onvoldoende. Verder onderzoek naar met name de SEO is dus gewenst. De ESSEON bleek enkel onvoldoende begripsvalide voor cliënten met een laag niveau.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent293309 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleOnderzoek naar psychometrische kenmerken van de SEO en de ESSEON bij mensen met een verstandelijke beperking
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsEmotional development
dc.subject.keywordsSEO
dc.subject.keywordsESSEON
dc.subject.keywordsvalidation
dc.subject.keywordsuser friendliness.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record