De merk-waardigheid van de NCRV- een onderzoek over identiteitsbeleving
Summary
Als over organisatie-identiteit geschreven wordt, is de beleving van de
medewerkers zelden onderwerp van schrijven. Uit onderzoek en literatuur
blijkt echter dat het voor het zo merk-waardig mogelijk maken van een
organisatie, belangrijk is dat de identiteit overal in de organisatie, op de
werkvloer, een plaats heeft.
Vanuit deze overtuiging is de doelstelling van dit onderzoek, ‘het in kaart
brengen van het spreken over en ‘leven’ van de identiteit op de werkvloer
van de Nederlands Christelijke Radio Vereniging (NCRV)’, geweest.
Doormiddel van documentanalyses, interviews en observaties is in beeld
gebracht hoe mensen binnen de verschillende hiërarchische lagen
(management, middenmanagement en uitvoerende werknemers) wordt
praten, denken en handelen over en met de organisatie-identiteit van de
omroeporganisatie.
Op basis van veel citaten en observatieverslagen wordt in het
onderzoeksverslag zo concreet mogelijk weergegeven dat het management
identiteit vooral ziet als een strategiemiddel, terwijl de uitvoerende
medewerkers (de programmaredacteuren) identiteit vooral zien als een
geheel van handelingen, waarden en normen (kortom: cultuur). De
middenmanagers nemen een bijzondere positie in. De rol van de
middenmanager in het identiteitsgebeuren blijkt zowel voor henzelf, als
voor de uitvoerende medewerkers en managers moeilijk te duiden. In de
scriptie is de positie van de middenmanager nader bekeken.
In het onderzoek wordt een licht geworpen op de mate waarin de identiteit
van de omroeporganisatie zoals deze in de interne en externe
communicatie naar voren komt, ook door de medewerkers ‘geleefd’ wordt.
Daarnaast wordt gekeken in hoeverre de NCRV,gezien de theorie die over
dit onderwerp verschenen is, merkwaardig is.