View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De merk-waardigheid van de NCRV- een onderzoek over identiteitsbeleving

        Thumbnail
        View/Open
        Eindscriptie 'De merk-waardigheid van de NCRV' - Marinka Verburg (3066053).pdf (1020.Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Verburg, M.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Als over organisatie-identiteit geschreven wordt, is de beleving van de medewerkers zelden onderwerp van schrijven. Uit onderzoek en literatuur blijkt echter dat het voor het zo merk-waardig mogelijk maken van een organisatie, belangrijk is dat de identiteit overal in de organisatie, op de werkvloer, een plaats heeft. Vanuit deze overtuiging is de doelstelling van dit onderzoek, ‘het in kaart brengen van het spreken over en ‘leven’ van de identiteit op de werkvloer van de Nederlands Christelijke Radio Vereniging (NCRV)’, geweest. Doormiddel van documentanalyses, interviews en observaties is in beeld gebracht hoe mensen binnen de verschillende hiërarchische lagen (management, middenmanagement en uitvoerende werknemers) wordt praten, denken en handelen over en met de organisatie-identiteit van de omroeporganisatie. Op basis van veel citaten en observatieverslagen wordt in het onderzoeksverslag zo concreet mogelijk weergegeven dat het management identiteit vooral ziet als een strategiemiddel, terwijl de uitvoerende medewerkers (de programmaredacteuren) identiteit vooral zien als een geheel van handelingen, waarden en normen (kortom: cultuur). De middenmanagers nemen een bijzondere positie in. De rol van de middenmanager in het identiteitsgebeuren blijkt zowel voor henzelf, als voor de uitvoerende medewerkers en managers moeilijk te duiden. In de scriptie is de positie van de middenmanager nader bekeken. In het onderzoek wordt een licht geworpen op de mate waarin de identiteit van de omroeporganisatie zoals deze in de interne en externe communicatie naar voren komt, ook door de medewerkers ‘geleefd’ wordt. Daarnaast wordt gekeken in hoeverre de NCRV,gezien de theorie die over dit onderwerp verschenen is, merkwaardig is.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4382
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo