Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVermeulen, J.
dc.contributor.advisorMoonen, P.
dc.contributor.authorVerburg, M.J.
dc.date.accessioned2010-03-08T18:00:29Z
dc.date.available2010-03-08
dc.date.available2010-03-08T18:00:29Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4382
dc.description.abstractAls over organisatie-identiteit geschreven wordt, is de beleving van de medewerkers zelden onderwerp van schrijven. Uit onderzoek en literatuur blijkt echter dat het voor het zo merk-waardig mogelijk maken van een organisatie, belangrijk is dat de identiteit overal in de organisatie, op de werkvloer, een plaats heeft. Vanuit deze overtuiging is de doelstelling van dit onderzoek, ‘het in kaart brengen van het spreken over en ‘leven’ van de identiteit op de werkvloer van de Nederlands Christelijke Radio Vereniging (NCRV)’, geweest. Doormiddel van documentanalyses, interviews en observaties is in beeld gebracht hoe mensen binnen de verschillende hiërarchische lagen (management, middenmanagement en uitvoerende werknemers) wordt praten, denken en handelen over en met de organisatie-identiteit van de omroeporganisatie. Op basis van veel citaten en observatieverslagen wordt in het onderzoeksverslag zo concreet mogelijk weergegeven dat het management identiteit vooral ziet als een strategiemiddel, terwijl de uitvoerende medewerkers (de programmaredacteuren) identiteit vooral zien als een geheel van handelingen, waarden en normen (kortom: cultuur). De middenmanagers nemen een bijzondere positie in. De rol van de middenmanager in het identiteitsgebeuren blijkt zowel voor henzelf, als voor de uitvoerende medewerkers en managers moeilijk te duiden. In de scriptie is de positie van de middenmanager nader bekeken. In het onderzoek wordt een licht geworpen op de mate waarin de identiteit van de omroeporganisatie zoals deze in de interne en externe communicatie naar voren komt, ook door de medewerkers ‘geleefd’ wordt. Daarnaast wordt gekeken in hoeverre de NCRV,gezien de theorie die over dit onderwerp verschenen is, merkwaardig is.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleDe merk-waardigheid van de NCRV- een onderzoek over identiteitsbeleving
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsIdentititeit, medewerkers, identiteitsbeleving, omroeporganisatie, NCRV, hierarchische lagen, ethnografisch onderzoek, merk, internal branding
dc.subject.courseuuOrganisaties, Verandering en Management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record