Online onderwijs: Terug in de tijd of de toekomst?
Summary
In dit kwalitatieve onderzoek wordt aan de hand van 17 semigestructureerde interviews onderzocht hoe studenten met een beperking online onderwijs aan Nederlandse universiteiten hebben ervaren in navolging van de coronapandemie. Het doel van het onderzoek is om uiteen te zetten welke barrières en mogelijkheden online onderwijs biedt in de weg naar inclusief hoger onderwijs. Uit de interviews blijkt dat studenten met een beperking het gebruik van online onderwijs over het algemeen positief ervaren, maar dat een mogelijke voorkeur sterk afhankelijk is van de persoonlijke situatie en het type beperking. Door persoonlijke voorkeuren en uiteenlopende ondersteuningsbehoeften kan online onderwijs voor studenten met een beperking barrières vormen zoals ontoegankelijkheid of juist de nodige ademruimte bieden in een studietijd met extra stressoren en obstakels. De ervaring met online onderwijs hangt voor studenten met een beperking samen met het type beperking, de beleving van bijkomende stressoren en de kwaliteit en toegankelijkheid van het onderwijsaanbod. Online onderwijs blijkt mogelijkheden te bieden in de weg naar inclusief onderwijs als het kwalitatief, toegankelijk en optioneel is. Hieruit kan geconcludeerd worden dat een kwalitatieve en goed doordachte inzet van online onderwijs bij zou kunnen dragen aan de invulling van de criteria voor inclusief onderwijs volgens het VN-Verdrag Handicap.