Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSpiegel, Tali
dc.contributor.authorBakker, Suzanne
dc.date.accessioned2023-04-06T00:00:43Z
dc.date.available2023-04-06T00:00:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/43767
dc.description.abstractIn dit kwalitatieve onderzoek wordt aan de hand van 17 semigestructureerde interviews onderzocht hoe studenten met een beperking online onderwijs aan Nederlandse universiteiten hebben ervaren in navolging van de coronapandemie. Het doel van het onderzoek is om uiteen te zetten welke barrières en mogelijkheden online onderwijs biedt in de weg naar inclusief hoger onderwijs. Uit de interviews blijkt dat studenten met een beperking het gebruik van online onderwijs over het algemeen positief ervaren, maar dat een mogelijke voorkeur sterk afhankelijk is van de persoonlijke situatie en het type beperking. Door persoonlijke voorkeuren en uiteenlopende ondersteuningsbehoeften kan online onderwijs voor studenten met een beperking barrières vormen zoals ontoegankelijkheid of juist de nodige ademruimte bieden in een studietijd met extra stressoren en obstakels. De ervaring met online onderwijs hangt voor studenten met een beperking samen met het type beperking, de beleving van bijkomende stressoren en de kwaliteit en toegankelijkheid van het onderwijsaanbod. Online onderwijs blijkt mogelijkheden te bieden in de weg naar inclusief onderwijs als het kwalitatief, toegankelijk en optioneel is. Hieruit kan geconcludeerd worden dat een kwalitatieve en goed doordachte inzet van online onderwijs bij zou kunnen dragen aan de invulling van de criteria voor inclusief onderwijs volgens het VN-Verdrag Handicap.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectEen kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van studenten met een beperking met het gebruik van online onderwijs op Nederlandse universiteiten en welke mogelijkheden en barrières dit creëert in de weg naar inclusief hoger onderwijs
dc.titleOnline onderwijs: Terug in de tijd of de toekomst?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsOnline onderwijs; Beperking; Inclusief onderwijs; Toegankelijkheid; Coronapandemie
dc.subject.courseuuSociology: Contemporary Social Problems
dc.thesis.id15543


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record