View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        THE EFFECT OF AN INTENSIVE EDUCATIONAL INTERVENTION ON THE DOCUMENTATION OF OTC MEDICATION BY PHYSICIANS IN OUTPATIENT CLINICS

        Thumbnail
        View/Open
        The effect of an intensive educational intervention on the documentation of over the counter medication by physicians in outpatient clinics - James Lei copy (1).docx (438.4Kb)
        Publication date
        2023
        Author
        Lei, James
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Introductie Patiënten worden vaak met meer dan een geneesmiddel en door meer dan een beroepsbeoefenaar in de gezondheidszorg behandeld. Dit maakt het voor artsen moeilijk om het precieze gebruik van over de counter (OTC) medicijnen door patiënten te achterhalen. CPOE wordt tegenwoordig gebruikt om artsen te helpen bij de documentatie van geneesmiddelen en om te controleren op geneesmiddel-geneesmiddel interacties. Echter, worden er nog steeds te weinig OTC-geneesmiddelen via CPOE in het medisch dossier gedocumenteerd. Het doel van deze studie was dan om het effect van een intensieve educatieve interventie op de documentatie van OTC-medicatie te bepalen. Methode De gegevens die voor deze studie waren gebruikt, waren afkomstig uit de MEDUCATE-trial van van Stiphout (2015). De studie was een multicenter, cluster gerandomiseerde gecontroleerde trial. Artsen van de afdeling interne geneeskunde en andere afdelingen werden geselecteerd van het Erasmus Universitair Medisch Centrum Rotterdam (EMC) en Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC). De intensieve onderwijsinterventie bestond uit een e-learning cursus en een discussiebijeenkomst. De uitkomst was de discrepantie tussen OTC medicijnen geregistreerd door artsen in het medisch dossier en het daadwerkelijke gebruik van OTC medicijnen door patiënten. De gegevens werden geanalyseerd door middel van een chi-kwadraat toets in SPSS om het medisch dossier van patiënten in de interventiegroep te vergelijken met de patiënten in de controlegroep. Resultaten Er werden 775 patiënten in deze studie opgenomen. Het totale aantal OTC-geneesmiddelen dat bij deze patiënten werd gevonden, bedroeg 1245. Van de 1245 OTC-geneesmiddelen waren er slechts 70 (5.6%) gedocumenteerd in het medisch dossier. Van de 70 OTC-geneesmiddelen waren 41 (58.6%) afkomstig uit de interventiegroep en 29 (41.4%) uit de controlegroep. Er werd geen statistisch significant verschil gevonden tussen beide groepen in de documentatiegraad (p=0.51). Conclusie De intensieve educatieve interventie had geen effect op de documentatiegraad van OTC-geneesmiddelen door artsen. Er werd geen verschil gevonden tussen de interventiegroep en de controlegroep wat betreft de documentatie van OTC-geneesmiddelen. De totale documentatie van OTC-geneesmiddelen was laag in beide groepen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/43442
        Collections
        • Theses

        Related items

        Showing items related by title, author, creator and subject.

        • The DIFFC model: Addressing documentation challenges in Large-Scale Agile Requirements Engineering 

          Wadee, Agnes (2022)
          Agile Requirements Engineering (RE) addresses several challenges in plan-driven RE but poses new challenges such as minimal documentation. With less focus on documentation and more focus on developing working software, ...
        • Interpretable Text Classification through Topic Modeling by Clustering in Word Embedding Spaces 

          Scholten, Niels (2024)
          Topic modeling is a method for generating prevalent themes in large collections of natural language documents. Recently, representations of documents as a distribution of topics have been used as features for text ...
        • Semi-supervised learning for Technology Assisted Review 

          Öz, Ercan (2023)
          Finding all documents relevant to a specific information need in a potentially large collection of documents is essential for many researchers. This is essential not only for researchers who need to sift through thousands ...
        Utrecht university logo