THE EFFECT OF AN INTENSIVE EDUCATIONAL INTERVENTION ON THE DOCUMENTATION OF OTC MEDICATION BY PHYSICIANS IN OUTPATIENT CLINICS
Summary
Introductie
Patiënten worden vaak met meer dan een geneesmiddel en door meer dan een beroepsbeoefenaar in de
gezondheidszorg behandeld. Dit maakt het voor artsen moeilijk om het precieze gebruik van over de
counter (OTC) medicijnen door patiënten te achterhalen. CPOE wordt tegenwoordig gebruikt om artsen
te helpen bij de documentatie van geneesmiddelen en om te controleren op geneesmiddel-geneesmiddel
interacties. Echter, worden er nog steeds te weinig OTC-geneesmiddelen via CPOE in het medisch dossier
gedocumenteerd. Het doel van deze studie was dan om het effect van een intensieve educatieve
interventie op de documentatie van OTC-medicatie te bepalen.
Methode
De gegevens die voor deze studie waren gebruikt, waren afkomstig uit de MEDUCATE-trial van van Stiphout
(2015). De studie was een multicenter, cluster gerandomiseerde gecontroleerde trial. Artsen van de
afdeling interne geneeskunde en andere afdelingen werden geselecteerd van het Erasmus Universitair
Medisch Centrum Rotterdam (EMC) en Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC). De intensieve
onderwijsinterventie bestond uit een e-learning cursus en een discussiebijeenkomst. De uitkomst was de
discrepantie tussen OTC medicijnen geregistreerd door artsen in het medisch dossier en het
daadwerkelijke gebruik van OTC medicijnen door patiënten. De gegevens werden geanalyseerd door
middel van een chi-kwadraat toets in SPSS om het medisch dossier van patiënten in de interventiegroep
te vergelijken met de patiënten in de controlegroep.
Resultaten
Er werden 775 patiënten in deze studie opgenomen. Het totale aantal OTC-geneesmiddelen dat bij deze
patiënten werd gevonden, bedroeg 1245. Van de 1245 OTC-geneesmiddelen waren er slechts 70 (5.6%)
gedocumenteerd in het medisch dossier. Van de 70 OTC-geneesmiddelen waren 41 (58.6%) afkomstig uit
de interventiegroep en 29 (41.4%) uit de controlegroep. Er werd geen statistisch significant verschil
gevonden tussen beide groepen in de documentatiegraad (p=0.51).
Conclusie
De intensieve educatieve interventie had geen effect op de documentatiegraad van OTC-geneesmiddelen
door artsen. Er werd geen verschil gevonden tussen de interventiegroep en de controlegroep wat betreft
de documentatie van OTC-geneesmiddelen. De totale documentatie van OTC-geneesmiddelen was laag in
beide groepen.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The DIFFC model: Addressing documentation challenges in Large-Scale Agile Requirements Engineering
Wadee, Agnes (2022)Agile Requirements Engineering (RE) addresses several challenges in plan-driven RE but poses new challenges such as minimal documentation. With less focus on documentation and more focus on developing working software, ... -
Interpretable Text Classification through Topic Modeling by Clustering in Word Embedding Spaces
Scholten, Niels (2024)Topic modeling is a method for generating prevalent themes in large collections of natural language documents. Recently, representations of documents as a distribution of topics have been used as features for text ... -
Semi-supervised learning for Technology Assisted Review
Öz, Ercan (2023)Finding all documents relevant to a specific information need in a potentially large collection of documents is essential for many researchers. This is essential not only for researchers who need to sift through thousands ...