View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ondersteuning van ouders in een kwetsbare positie binnen de eerste 1000 dagen van het kind in de Gemeente Asten

        Thumbnail
        View/Open
        Eindversie thesis M. van Hintum 4185404.pdf (1.592Mb)
        Publication date
        2022
        Author
        Hintum, Marijke van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting In 2018 is het actieprogramma Kansrijke Start opgezet. Dit actieprogramma richt zich op het ondersteunen van ouders en kinderen in een kwetsbare situatie vóór, tijdens en na de zwangerschap tot en met de eerste twee levensjaren van het kind (de eerste 1000 dagen van het kind). De gemeente Asten heeft hiervoor de Lokale Coalitie Kansrijke Start Asten (LCKSA) opgezet. Vanuit de gemeente is de behoefte uitgesproken om te onderzoeken wat er binnen het huidige zorgnetwerk goed werkt, wat er versterkt kan worden en hoe dit versterkt kan worden. Hiervoor zijn semigestructureerde interviews afgenomen met 9 professionals. De data van de interviews is op basis van een thematische analyse geanalyseerd. Vanuit de literatuur (deductief) en de interviews (inductief) zijn de volgende thema’s naar voren gekomen: samenwerking tussen professionals, (vroeg)signaleren van risico- en beschermende factoren, de signalerings- en zorgkaart, het Sociaal Team, laagdrempeligheid van professionals en communicatie met ouders. Voor deze thema’s is geanalyseerd wat werkt, wat versterkt kan worden en hoe dit versterkt zou kunnen worden. De kernpunten om hiervan mee te nemen zijn: 1. Afstemmen van verwachtingen tussen professionals. 2. Herhaling van kennis en expertise omtrent risico- en beschermende factoren. 3. De signalerings- en zorgkaart meer zichtbaar maken. 4. Één aanspreekpunt voor professionals. 5. De hulpvraag van de professional als leidend nemen. 6. Extra laagdrempelige ondersteuning bieden vanuit de JGZ. 7. Communicatie met laaggeletterden versterken. Wanneer hier op wordt ingezet kan de ondersteuning van ouders in een kwetsbare positie binnen de eerste 1000 dagen van het kind verder worden versterkt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/43071
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo