View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Liefdewerk oud papier: Een inventarisatie van teacher efficacy van mbo-docenten Nederlands bij het bevorderen van leesmotivatie

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie Neerlandistiek Jenneke Wisselink 5663539.pdf (1.011Mb)
        Publication date
        2022
        Author
        Wisselink, Jenneke
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek wordt gekeken naar de mate van teacher efficacy die mbo-docenten Nederlands ervaren bij het bevorderen van leesmotivatie in hun lessen. Het doel van het onderzoek is om meer inzicht te krijgen in de overtuigingen en ervaringen van een docent bij het motiveren van studenten om te gaan lezen. Met een combinatie van kwantitatief onderzoek (online vragenlijsten) en kwalitatief onderzoek (semi-gestructureerde interviews) is onderzocht hoe vaardig docenten zich voelen bij het bevorderen van leesmotivatie. Uit de vragenlijsten blijkt dat respondenten zichzelf vaardig achten om bepaalde onderwijstaken uit te voeren voor hogere leesmotivatie (efficacy expectations) en ook positief zijn over hun verwachting over de gevolgen van deze inspanningen bij studenten (outcome expectations). Uit de interviews blijkt dat er een discrepantie is tussen de mate van teacher efficacy die docenten hebben en de ervaringen die zij hebben met het bevorderen van leesmotivatie in de praktijk. De uitdagingen die blijken uit de antwoorden van docenten zijn: een gebrek aan faciliteiten voor geschikt leesmateriaal, te weinig ruimte in het curriculum door nadruk op toetsing en een gebrek aan ondersteuning vanuit hogere lagen uit de organisatie. De positieve factoren in het realiseren van leesmotivatie zijn de autonomie die docenten ervaren, de samenwerking met collega’s uit de vakgroep en de kennis van leesmotivatie die docenten hebben en de waarde die zij hieraan hechten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/42920
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo