Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSonnenschein, Johan
dc.contributor.authorWisselink, Jenneke
dc.date.accessioned2022-10-06T00:01:19Z
dc.date.available2022-10-06T00:01:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/42920
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt gekeken naar de mate van teacher efficacy die mbo-docenten Nederlands ervaren bij het bevorderen van leesmotivatie in hun lessen. Het doel van het onderzoek is om meer inzicht te krijgen in de overtuigingen en ervaringen van een docent bij het motiveren van studenten om te gaan lezen. Met een combinatie van kwantitatief onderzoek (online vragenlijsten) en kwalitatief onderzoek (semi-gestructureerde interviews) is onderzocht hoe vaardig docenten zich voelen bij het bevorderen van leesmotivatie. Uit de vragenlijsten blijkt dat respondenten zichzelf vaardig achten om bepaalde onderwijstaken uit te voeren voor hogere leesmotivatie (efficacy expectations) en ook positief zijn over hun verwachting over de gevolgen van deze inspanningen bij studenten (outcome expectations). Uit de interviews blijkt dat er een discrepantie is tussen de mate van teacher efficacy die docenten hebben en de ervaringen die zij hebben met het bevorderen van leesmotivatie in de praktijk. De uitdagingen die blijken uit de antwoorden van docenten zijn: een gebrek aan faciliteiten voor geschikt leesmateriaal, te weinig ruimte in het curriculum door nadruk op toetsing en een gebrek aan ondersteuning vanuit hogere lagen uit de organisatie. De positieve factoren in het realiseren van leesmotivatie zijn de autonomie die docenten ervaren, de samenwerking met collega’s uit de vakgroep en de kennis van leesmotivatie die docenten hebben en de waarde die zij hieraan hechten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectDe teacher efficacy van docenten bij het bevorderen van leesmotivatie bij studenten
dc.titleLiefdewerk oud papier: Een inventarisatie van teacher efficacy van mbo-docenten Nederlands bij het bevorderen van leesmotivatie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsleesmotivatie; mbo; docenten; leesbevordering; teacher efficacy; self efficacy
dc.subject.courseuuNeerlandistiek
dc.thesis.id11089


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record