View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Grijp je tweede kans! Het effect van verschillende vormen van feedback op het herschrijven van teksten in havo/vwo-brugklassen

        Thumbnail
        View/Open
        MAScriptie_LouiseBraat_5914493_juli22.docx (631.3Kb)
        Publication date
        2022
        Author
        Braat, Louise
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Bij het schrijven van teksten wordt aan veel processen tegelijkertijd aandacht besteed in het werkgeheugen. Daarmee is schrijven niet alleen een lastige activiteit voor de schrijver, maar is het ook lastig om te leren. Van havoleerlingen wordt verwacht dat zij aan het einde van hun middelbare schoolperiode op niveau 3F zitten, maar doordat de leerlingen druk bezig zijn met de schrijftaak, komt er weinig terecht van het ‘leren schrijven’. Dit gewenste niveau wordt door de leerlingen dan ook lang niet altijd bereikt. Om ervoor te zorgen dat leerlingen het schrijven als minder lastig gaan ervaren en om cognitieve ruimte te maken om te leren, is het van belang om het werkgeheugen minder te belasten. In dit onderzoek wordt dat gedaan door eerst een tekst te schrijven en die in een volgende les te reviseren. De leerlingen hoeven de tweede les veel minder over de inhoud van hun tekst na te denken en kunnen zo ‘leren schrijven’. Leerlingen herschrijven hun tekst in drie condities: de videofeedbackconditie, de docentfeedbackconditie en de geen-feedbackconditie. Leerlingen in de videofeedbackconditie hebben de beste tweede versie geschreven. Ook in de twee andere condities is de herschreven versie gemiddeld van hogere kwaliteit dan de eerste versie. Echter, er kan niet aangetoond worden dat het verschil tussen de eerste en tweede versie verschilt tussen de docent- en de geen-feedbackconditie. De leerlingen uit de docentfeedbackconditie vonden de feedback het duidelijkst. Leerlingen vinden het wellicht fijn om feedback te ontvangen van een docent, maar die feedback heeft er niet voor gezorgd dat de herschreven versies van betere kwaliteit waren dan de herschreven versies van de geen-feedbackconditie. Vervolgonderzoek naar wat en hoe vaak iets aangepast is in een tekst, kan meer informatie geven over hoe door de verschillende feedbackvormen de teksten van de leerlingen verbeterd zijn. De leerlingen uit de videofeedbackconditie waren betrokken en ervaarden deze lessen als leuk. Dit kan te maken hebben met de nieuwheid van dit soort feedback. Vervolgonderzoek kan uitwijzen of dit aan het nieuwheidseffect ligt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/42882
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo