Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBergh, Huub van den
dc.contributor.authorBraat, Louise
dc.date.accessioned2022-10-01T00:00:53Z
dc.date.available2022-10-01T00:00:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/42882
dc.description.abstractBij het schrijven van teksten wordt aan veel processen tegelijkertijd aandacht besteed in het werkgeheugen. Daarmee is schrijven niet alleen een lastige activiteit voor de schrijver, maar is het ook lastig om te leren. Van havoleerlingen wordt verwacht dat zij aan het einde van hun middelbare schoolperiode op niveau 3F zitten, maar doordat de leerlingen druk bezig zijn met de schrijftaak, komt er weinig terecht van het ‘leren schrijven’. Dit gewenste niveau wordt door de leerlingen dan ook lang niet altijd bereikt. Om ervoor te zorgen dat leerlingen het schrijven als minder lastig gaan ervaren en om cognitieve ruimte te maken om te leren, is het van belang om het werkgeheugen minder te belasten. In dit onderzoek wordt dat gedaan door eerst een tekst te schrijven en die in een volgende les te reviseren. De leerlingen hoeven de tweede les veel minder over de inhoud van hun tekst na te denken en kunnen zo ‘leren schrijven’. Leerlingen herschrijven hun tekst in drie condities: de videofeedbackconditie, de docentfeedbackconditie en de geen-feedbackconditie. Leerlingen in de videofeedbackconditie hebben de beste tweede versie geschreven. Ook in de twee andere condities is de herschreven versie gemiddeld van hogere kwaliteit dan de eerste versie. Echter, er kan niet aangetoond worden dat het verschil tussen de eerste en tweede versie verschilt tussen de docent- en de geen-feedbackconditie. De leerlingen uit de docentfeedbackconditie vonden de feedback het duidelijkst. Leerlingen vinden het wellicht fijn om feedback te ontvangen van een docent, maar die feedback heeft er niet voor gezorgd dat de herschreven versies van betere kwaliteit waren dan de herschreven versies van de geen-feedbackconditie. Vervolgonderzoek naar wat en hoe vaak iets aangepast is in een tekst, kan meer informatie geven over hoe door de verschillende feedbackvormen de teksten van de leerlingen verbeterd zijn. De leerlingen uit de videofeedbackconditie waren betrokken en ervaarden deze lessen als leuk. Dit kan te maken hebben met de nieuwheid van dit soort feedback. Vervolgonderzoek kan uitwijzen of dit aan het nieuwheidseffect ligt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectHerschrijven aan de hand van verschillende feedbackvormen.
dc.titleGrijp je tweede kans! Het effect van verschillende vormen van feedback op het herschrijven van teksten in havo/vwo-brugklassen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsschrijfonderwijs, herschrijven, feedback, videofeedback, docentfeedback, leren schrijven, werkgeheugen
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur: educatie en communicatie
dc.thesis.id10492


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record