View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        ‘Ik ga een paar tips geven zodat je beter kunt leren schrijven’

        Thumbnail
        View/Open
        Def. versie scriptie Kirsten vd Bor.docx (117.9Kb)
        Publication date
        2022
        Author
        Bor, Kirsten van den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Leerlingen hebben veel moeite met schrijven. Dit komt onder andere door de complexiteit van het schrijfproces en door de manier waarop het schrijfonderwijs is ingericht. Aangenomen wordt dat kennis over schrijven leidt tot betere teksten. Deze kennis kan onderverdeeld worden in kennis over product- en proceskenmerken. De kennis over productkenmerken bestaat weer uit kennis over lagere- en hogere-orde-aspecten van een tekst. Om meer inzicht te krijgen in de relatie tussen tekstkwaliteit en de verschillende soorten kennis over schrijven is de tekstkwaliteit van adviesbrieven van eerste- en vierdeklassers onderzocht. 43 leerlingen uit een havo-brugklas en een 4-havoklas hebben een adviesbrief geschreven met adviezen over schrijven. De brieven zijn beoordeeld en de adviezen zijn geanalyseerd. Hiermee is indirect de kennis van de leerlingen gemeten. Naast de kwaliteit van de brieven en het type kennis over schrijven is onderzocht of een relatie aangetoond kon worden tussen de kwaliteit van de brieven en het type kennis van de leerlingen. De brieven van vierdeklassers waren gemiddeld beter dan die van eersteklassers, maar er kan geen verschil in kennis aangetoond worden tussen leerlingen van beide leerjaren. Voor vierdeklassers is er een relatie aangetoond tussen tekstkwaliteit en lagere- en hogere-ordekennis, kennis over gedrag en kennis over hulpbronnen. Op basis van de verwachtingen van dit onderzoek, is de bevinding dat de relatie tussen hogere-ordekennis en tekstkwaliteit aanwezig is het belangrijkst. Het lijkt zinvol om het schrijfonderwijs meer te richten op het vergroten van dit type kennis. Daarnaast moeten leerlingen ondersteuning krijgen in hoe ze moeten schrijven, om te kunnen schrijven.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/42814
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo