Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBergh, Huub van den
dc.contributor.authorBor, Kirsten van den
dc.date.accessioned2022-09-16T00:00:39Z
dc.date.available2022-09-16T00:00:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/42814
dc.description.abstractLeerlingen hebben veel moeite met schrijven. Dit komt onder andere door de complexiteit van het schrijfproces en door de manier waarop het schrijfonderwijs is ingericht. Aangenomen wordt dat kennis over schrijven leidt tot betere teksten. Deze kennis kan onderverdeeld worden in kennis over product- en proceskenmerken. De kennis over productkenmerken bestaat weer uit kennis over lagere- en hogere-orde-aspecten van een tekst. Om meer inzicht te krijgen in de relatie tussen tekstkwaliteit en de verschillende soorten kennis over schrijven is de tekstkwaliteit van adviesbrieven van eerste- en vierdeklassers onderzocht. 43 leerlingen uit een havo-brugklas en een 4-havoklas hebben een adviesbrief geschreven met adviezen over schrijven. De brieven zijn beoordeeld en de adviezen zijn geanalyseerd. Hiermee is indirect de kennis van de leerlingen gemeten. Naast de kwaliteit van de brieven en het type kennis over schrijven is onderzocht of een relatie aangetoond kon worden tussen de kwaliteit van de brieven en het type kennis van de leerlingen. De brieven van vierdeklassers waren gemiddeld beter dan die van eersteklassers, maar er kan geen verschil in kennis aangetoond worden tussen leerlingen van beide leerjaren. Voor vierdeklassers is er een relatie aangetoond tussen tekstkwaliteit en lagere- en hogere-ordekennis, kennis over gedrag en kennis over hulpbronnen. Op basis van de verwachtingen van dit onderzoek, is de bevinding dat de relatie tussen hogere-ordekennis en tekstkwaliteit aanwezig is het belangrijkst. Het lijkt zinvol om het schrijfonderwijs meer te richten op het vergroten van dit type kennis. Daarnaast moeten leerlingen ondersteuning krijgen in hoe ze moeten schrijven, om te kunnen schrijven.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectAangenomen wordt dat kennis over schrijven leidt tot betere teksten. Om meer inzicht te krijgen in de relatie tussen tekstkwaliteit en de verschillende soorten kennis over schrijven is de tekstkwaliteit van adviesbrieven van eerste- en vierdeklassers onderzocht.
dc.title‘Ik ga een paar tips geven zodat je beter kunt leren schrijven’
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordstekstkwaliteit; schrijven; kennis; productkenmerken; proceskenmerken; leerlingen; havo
dc.subject.courseuuDutch Language and Culture: Education and Communication
dc.thesis.id10711


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record