View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Social Media Gebruik en Empathie bij Adolescenten; de Modererende Rol van Ouder-kind Relatie

        Thumbnail
        View/Open
        Master’s thesis-Slits-9481354-2021-2022.pdf (235.1Kb)
        Publication date
        2022
        Author
        Slits, Meike
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: Het doel van huidige studie was het onderzoeken van de relatie tussen social media gebruik en empathie bij adolescenten en de modererende rol van ouder-kind relatie; ouderlijke steun en negatieve interactie. Methode: In totaal hebben 438 jongeren een online vragenlijst ingevuld. De groep bestond uit 230 meisjes en 208 jongens in de leeftijd van 10 tot 19 jaar. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden is een regressie- en moderatieanalyse uitgevoerd. Resultaten: Het social media gebruik hing significant en positief samen met empathie, wat meer het geval was voor meisjes dan voor jongens. Tot slot werden geen significante effecten gevonden van de modererende rol ouder-kind relatie. Conclusie: Dit onderzoek laat zien dat social media gebruik bij adolescenten een bevorderende factor kan zijn voor het empathisch vermogen. Zowel ouderlijke steun als negatieve interactie hebben geen modererende rol op het verband tussen social media gebruik en empathie bij adolescenten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/42664
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo