dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor | - | |
dc.contributor.advisor | Vossen, H. | |
dc.contributor.author | Slits, Meike | |
dc.date.accessioned | 2022-09-09T03:02:46Z | |
dc.date.available | 2022-09-09T03:02:46Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/42664 | |
dc.description.abstract | Doel: Het doel van huidige studie was het onderzoeken van de relatie tussen social media gebruik en empathie bij adolescenten en de modererende rol van ouder-kind relatie; ouderlijke steun en negatieve interactie. Methode: In totaal hebben 438 jongeren een online vragenlijst ingevuld. De groep bestond uit 230 meisjes en 208 jongens in de leeftijd van 10 tot 19 jaar. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden is een regressie- en moderatieanalyse uitgevoerd. Resultaten: Het social media gebruik hing significant en positief samen met empathie, wat meer het geval was voor meisjes dan voor jongens. Tot slot werden geen significante effecten gevonden van de modererende rol ouder-kind relatie. Conclusie: Dit onderzoek laat zien dat social media gebruik bij adolescenten een bevorderende factor kan zijn voor het empathisch vermogen. Zowel ouderlijke steun als negatieve interactie hebben geen modererende rol op het verband tussen social media gebruik en empathie bij adolescenten. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | NL | |
dc.subject | Doel: Het doel van huidige studie was het onderzoeken van de relatie tussen social media gebruik en empathie bij adolescenten en de modererende rol van ouder-kind relatie; ouderlijke steun en negatieve interactie. Methode: In totaal hebben 438 jongeren een online vragenlijst ingevuld. De groep bestond uit 230 meisjes en 208 jongens in de leeftijd van 10 tot 19 jaar. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden is een regressie- en moderatieanalyse uitgevoerd. Resultaten: Het social media gebruik hing s | |
dc.title | Social Media Gebruik en Empathie bij Adolescenten; de Modererende Rol van Ouder-kind Relatie | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Adolescente; Social Media Gebruik; Empathie; Ouderlijke Steun; Negatieve Interactie. | |
dc.subject.courseuu | Clinical Child, Family and Education Studies | |
dc.thesis.id | 10230 | |