View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Meervoudige etnisch-culturele identiteit en de overgang van mbo naar arbeidsmarkt: Een kwalitatief onderzoek onder jongeren met een migratieachtergrond

        Thumbnail
        View/Open
        Marit Verstappen final thesis master 2022.pdf (321.2Kb)
        Publication date
        2022
        Author
        Verstappen, Marit
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze kwalitatieve studie onderzoekt de samenhang tussen de meervoudige etnisch-culturele identiteit van jongeren met een migratieachtergrond en de overgang van mbo naar arbeidsmarkt. Dit is gedaan door semi-gestructureerde (diepte-)interviews met (oud-)mbo-studenten en onderwijsprofessionals af te nemen. Jongeren bleken betekenis te geven aan hun etnisch-culturele deelidentiteiten door interacties met anderen. Respondenten lieten weten dat op school praten over hun identiteitsontwikkeling een positieve invloed had gehad op hun overgang naar de arbeidsmarkt. Andersom blijkt dat de ervaringen tijdens de overgang naar de arbeidsmarkt van invloed zijn op de etnisch-culturele identiteitsontwikkeling. Jongeren geven aan vaak onbewust te navigeren tussen hun deelidentiteiten. Soms gaat dit echter bewust, als gemerkt wordt dat een etnisch-culturele deelidentiteit geliefd dan wel afgekeurd wordt. Wanneer deelidentiteiten door de omgeving afgekeurd worden blijkt dat jongeren zich niet helemaal zichzelf voelen. Voorwaarden om zichzelf te zijn, en de meervoudige etnisch-culturele identiteit in verschillende contexten te kunnen laten zien zijn: met respect behandeld worden, begrepen worden, en het bevinden in een diverse omgeving. Deze studie benadrukt het belang om aandacht te besteden aan de etnisch-culturele identiteitsontwikkeling op school, zodat zij werkzoek- en werknemersvaardigheden ontwikkelen waarin hun etnisch-culturele identiteit gewaarborgd blijft. Dit is van positieve invloed op de rest van hun carrière en leven, en is bevorderlijk voor het psychisch welzijn.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/42508
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo