dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Weerd, Pomme van de | |
dc.contributor.author | Verstappen, Marit | |
dc.date.accessioned | 2022-09-09T02:00:49Z | |
dc.date.available | 2022-09-09T02:00:49Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/42508 | |
dc.description.abstract | Deze kwalitatieve studie onderzoekt de samenhang tussen de meervoudige etnisch-culturele identiteit van jongeren met een migratieachtergrond en de overgang van mbo naar arbeidsmarkt. Dit is gedaan door semi-gestructureerde (diepte-)interviews met (oud-)mbo-studenten en onderwijsprofessionals af te nemen. Jongeren bleken betekenis te geven aan hun etnisch-culturele deelidentiteiten door interacties met anderen. Respondenten lieten weten dat op school praten over hun identiteitsontwikkeling een positieve invloed had gehad op hun overgang naar de arbeidsmarkt. Andersom blijkt dat de ervaringen tijdens de overgang naar de arbeidsmarkt van invloed zijn op de etnisch-culturele identiteitsontwikkeling. Jongeren geven aan vaak onbewust te navigeren tussen hun deelidentiteiten. Soms gaat dit echter bewust, als gemerkt wordt dat een etnisch-culturele deelidentiteit geliefd dan wel afgekeurd wordt. Wanneer deelidentiteiten door de omgeving afgekeurd worden blijkt dat jongeren zich niet helemaal zichzelf voelen. Voorwaarden om zichzelf te zijn, en de meervoudige etnisch-culturele identiteit in verschillende contexten te kunnen laten zien zijn: met respect behandeld worden, begrepen worden, en het bevinden in een diverse omgeving. Deze studie benadrukt het belang om aandacht te besteden aan de etnisch-culturele identiteitsontwikkeling op school, zodat zij werkzoek- en werknemersvaardigheden ontwikkelen waarin hun etnisch-culturele identiteit gewaarborgd blijft. Dit is van positieve invloed op de rest van hun carrière en leven, en is bevorderlijk voor het psychisch welzijn. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | NL | |
dc.subject | Deze kwalitatieve studie onderzoekt de samenhang tussen de meervoudige etnisch-culturele identiteit van jongeren met een migratieachtergrond en de overgang van mbo naar arbeidsmarkt. Deze studie benadrukt het belang om aandacht te besteden aan de etnisch-culturele identiteitsontwikkeling op school, zodat jongeren werkzoek- en werknemersvaardigheden ontwikkelen waarin hun etnisch-culturele identiteit gewaarborgd blijft. Dit is van positieve invloed op de rest van hun carrière en leven. | |
dc.title | Meervoudige etnisch-culturele identiteit en de overgang van mbo naar arbeidsmarkt: Een kwalitatief onderzoek onder jongeren met een migratieachtergrond | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | meervoudige etnisch-culturele identiteit; jongeren met een migratieachtergrond; mbo; arbeidsmarkt | |
dc.subject.courseuu | Youth, Education and Society | |
dc.thesis.id | 9574 | |