View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        The Effect of Resilience and Self-Confidence on the Experienced School Stress of Adolescents

        Thumbnail
        View/Open
        Thesis Jolijn Hutjes (6492517).docx.pdf (324.9Kb)
        Publication date
        2022
        Author
        Hutjes, Jolijn
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In Nederland is de schoolstress onder jongeren de laatste jaren toegenomen. Schoolstress is gekoppeld aan een lagere tevredenheid met het leven, depressie en lagere schoolprestaties. Eerder onderzoek toonde aan dat veerkracht en zelfvertrouwen beschermende factoren zijn voor schoolstress, maar er is niet veel onderzoek gedaan naar deze factoren bij middelbare scholieren, vooral als we kijken naar de verschillen voor specifieke subgroepen. De huidige studie onderzocht de associaties tussen veerkracht, zelfvertrouwen en schoolstress en hoe dit werd beïnvloed door geslacht en opleidingsniveau. De gegevens zijn afkomstig van een landelijk representatieve steekproef van 5413 studenten tussen 12 en 16 jaar, verzameld in het Nederlandse Peilstationsonderzoek Scholieren. In tegenstelling tot eerder onderzoek rapporteerden degenen die meer veerkracht ervaarden ook hogere niveaus van schoolstress. Zelfvertrouwen had wel een negatieve associatie met schoolstress en beide relaties waren sterker voor meisjes. Het opleidingsniveau modereerde echter alleen de relatie tussen veerkracht en schoolstress, wat betekent dat individuen met een meer theoretische opleiding een sterkere positieve relatie hadden tussen veerkracht en schoolstress. Verder onderzoek zou zich moeten richten op het positieve verband tussen veerkracht en schoolstress en meer omvattende methoden moeten gebruiken om deze variabelen te meten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/42376
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo