Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKleinjan, M.
dc.contributor.authorHutjes, Jolijn
dc.date.accessioned2022-09-09T00:01:40Z
dc.date.available2022-09-09T00:01:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/42376
dc.description.abstractIn Nederland is de schoolstress onder jongeren de laatste jaren toegenomen. Schoolstress is gekoppeld aan een lagere tevredenheid met het leven, depressie en lagere schoolprestaties. Eerder onderzoek toonde aan dat veerkracht en zelfvertrouwen beschermende factoren zijn voor schoolstress, maar er is niet veel onderzoek gedaan naar deze factoren bij middelbare scholieren, vooral als we kijken naar de verschillen voor specifieke subgroepen. De huidige studie onderzocht de associaties tussen veerkracht, zelfvertrouwen en schoolstress en hoe dit werd beïnvloed door geslacht en opleidingsniveau. De gegevens zijn afkomstig van een landelijk representatieve steekproef van 5413 studenten tussen 12 en 16 jaar, verzameld in het Nederlandse Peilstationsonderzoek Scholieren. In tegenstelling tot eerder onderzoek rapporteerden degenen die meer veerkracht ervaarden ook hogere niveaus van schoolstress. Zelfvertrouwen had wel een negatieve associatie met schoolstress en beide relaties waren sterker voor meisjes. Het opleidingsniveau modereerde echter alleen de relatie tussen veerkracht en schoolstress, wat betekent dat individuen met een meer theoretische opleiding een sterkere positieve relatie hadden tussen veerkracht en schoolstress. Verder onderzoek zou zich moeten richten op het positieve verband tussen veerkracht en schoolstress en meer omvattende methoden moeten gebruiken om deze variabelen te meten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoEN
dc.subjectIn deze scriptie zijn de associaties tussen veerkracht, zelfvertrouwen en schoolstress onderzocht onder Nederlandse middelbare scholieren en hoe deze associaties worden beïnvloed door geslacht en opleidingsniveau.
dc.titleThe Effect of Resilience and Self-Confidence on the Experienced School Stress of Adolescents
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsschoolstress, veerkracht, zelfvertrouwen, geslacht, opleidingsniveau, moderatie
dc.subject.courseuuYouth Studies
dc.thesis.id7738


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record