View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Spelfouten in geschreven teksten van kinderen met een TOS

        Thumbnail
        View/Open
        Sophie Gisling_6956106_Masterthesis_Tekstspelling__220721_092407.pdf (230.5Kb)
        Publication date
        2022
        Author
        Gilsing, Sophie
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben ernstige mondelinge taalproblemen die onder andere problemen kunnen opleveren bij het (leren) spellen. Internationale onderzoeken vonden dat kinderen met een TOS meer spelfouten maken in dictees en geschreven teksten dan leeftijdsgenoten. Er is nog geen Nederlands onderzoek bekend naar de hoeveelheid en soort spelfouten in geschreven teksten van kinderen in de bovenbouw van het basisonderwijs. Doel: Deze studie onderzocht het verschil in aantal spelfouten en het soort spelfouten in geschreven teksten van Nederlandse kinderen met een TOS en normaal ontwikkelende kinderen in de bovenbouw van het basisonderwijs. Methode: De onderzoeksgroep bestond uit 55 kinderen met een gediagnosticeerde TOS en 36 kinderen zonder een TOS. De data zijn verzameld op drie verschillende basisscholen in groep 6-8 middels een vrije schrijfopdracht met een prompt. Resultaten: Kinderen met een TOS maken significant meer spelfouten dan de controlegroep. Er is geen verschil gevonden tussen de groepen in het soort spelfouten (lange klinker, korte klinker, tweetekenklank, medeklinker). Beide groepen maakte de meeste spelfouten in de foutencategorie medeklinkers. Binnen deze categorie worden de meeste fouten gemaakt met medeklinkerweglating en medeklinkervervanging. Conclusie: Kinderen met een TOS maken meer spelfouten maken dan normaal ontwikkelende kinderen. Er lijkt geen sprake van een verschil in foutsoorten, maar het huidige onderzoek geeft geen uitsluitsel. Verder onderzoek is nodig om het mogelijke verschil in foutsoorten en de oorzaak van de spelfouten van kinderen met een TOS te kunnen duiden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/42297
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo