Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBree, Elise de
dc.contributor.authorGilsing, Sophie
dc.date.accessioned2022-08-16T00:01:08Z
dc.date.available2022-08-16T00:01:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/42297
dc.description.abstractAchtergrond: Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben ernstige mondelinge taalproblemen die onder andere problemen kunnen opleveren bij het (leren) spellen. Internationale onderzoeken vonden dat kinderen met een TOS meer spelfouten maken in dictees en geschreven teksten dan leeftijdsgenoten. Er is nog geen Nederlands onderzoek bekend naar de hoeveelheid en soort spelfouten in geschreven teksten van kinderen in de bovenbouw van het basisonderwijs. Doel: Deze studie onderzocht het verschil in aantal spelfouten en het soort spelfouten in geschreven teksten van Nederlandse kinderen met een TOS en normaal ontwikkelende kinderen in de bovenbouw van het basisonderwijs. Methode: De onderzoeksgroep bestond uit 55 kinderen met een gediagnosticeerde TOS en 36 kinderen zonder een TOS. De data zijn verzameld op drie verschillende basisscholen in groep 6-8 middels een vrije schrijfopdracht met een prompt. Resultaten: Kinderen met een TOS maken significant meer spelfouten dan de controlegroep. Er is geen verschil gevonden tussen de groepen in het soort spelfouten (lange klinker, korte klinker, tweetekenklank, medeklinker). Beide groepen maakte de meeste spelfouten in de foutencategorie medeklinkers. Binnen deze categorie worden de meeste fouten gemaakt met medeklinkerweglating en medeklinkervervanging. Conclusie: Kinderen met een TOS maken meer spelfouten maken dan normaal ontwikkelende kinderen. Er lijkt geen sprake van een verschil in foutsoorten, maar het huidige onderzoek geeft geen uitsluitsel. Verder onderzoek is nodig om het mogelijke verschil in foutsoorten en de oorzaak van de spelfouten van kinderen met een TOS te kunnen duiden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoEN
dc.subjectAnalyse van het aantal spelfouten en het soort spelfouten dat kinderen met een taalontwikkelingsstoornis maken in geschreven teksten
dc.titleSpelfouten in geschreven teksten van kinderen met een TOS
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTaalontwikkelingsstoornis; TOS; spellingsfouten; tekstspelling; spelling; geschreven tekst
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies
dc.thesis.id8495


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record