View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Taalniveaus Arabisch volgens het Europees Referentiekader; een onderzoek naar het opnemen van ontbrekende descriptoren in het centraal examen leesvaardigheid Arabisch

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Toonen, W-3084868.pdf (2.716Mb)
        Publication date
        2010
        Author
        Toonen, W.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In opdracht van het Cito is onderzoek gedaan naar het operationaliseren van descriptoren. Descriptoren zijn vaardigheden, die zijn beschreven in het ERK (Europees Referentiekader), waarin niveaus van taalvaardigheid staan beschreven. De volgende drie descriptoren zijn onderzocht: correspondentie lezen, oriënterend lezen en instructies lezen. Het doel van het onderzoek was om te kijken of deze descriptoren meer expliciet zouden kunnen worden opgenomen in het centraal examen leesvaardigheid Arabisch. Bij elke descriptor zijn teksten gezocht en vragen ontwikkeld, die vervolgens werden ingedeeld op een taalniveau volgens het ERK (Europees Referentiekader). De teksten en vragen zijn als proeftoets in examenklassen van het vmbo, havo en vwo afgenomen die Arabisch als keuzevak hadden. Leerlingen in elk schooltype kregen drie ERK-niveaus per descriptor aangeboden. Van de vragen is de moeilijkheidsgraad en het onderscheidingsvermogen bepaald en er zijn statistische toetsen uitgevoerd. Het vinden van teksten die vallen onder de descriptoren correspondentie lezen en instructies lezen, bleek lastig te zijn. Vooral op de hogere ERK-niveaus waren weinig geschikte teksten te vinden. Het onderzoek naar de drie descriptoren heeft niettemin een grote variatie aan tekstsoorten en onderwerpen opgeleverd die gebruikt zouden kunnen worden voor een centraal examen leesvaardigheid. Deze descriptoren zijn mogelijk ook voor andere moderne vreemde talen te operationaliseren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4220
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo