Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPrins, F
dc.contributor.advisorBaartman, L
dc.contributor.authorToonen, W.
dc.date.accessioned2010-02-08T18:02:42Z
dc.date.available2010-02-08
dc.date.available2010-02-08T18:02:42Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4220
dc.description.abstractIn opdracht van het Cito is onderzoek gedaan naar het operationaliseren van descriptoren. Descriptoren zijn vaardigheden, die zijn beschreven in het ERK (Europees Referentiekader), waarin niveaus van taalvaardigheid staan beschreven. De volgende drie descriptoren zijn onderzocht: correspondentie lezen, oriënterend lezen en instructies lezen. Het doel van het onderzoek was om te kijken of deze descriptoren meer expliciet zouden kunnen worden opgenomen in het centraal examen leesvaardigheid Arabisch. Bij elke descriptor zijn teksten gezocht en vragen ontwikkeld, die vervolgens werden ingedeeld op een taalniveau volgens het ERK (Europees Referentiekader). De teksten en vragen zijn als proeftoets in examenklassen van het vmbo, havo en vwo afgenomen die Arabisch als keuzevak hadden. Leerlingen in elk schooltype kregen drie ERK-niveaus per descriptor aangeboden. Van de vragen is de moeilijkheidsgraad en het onderscheidingsvermogen bepaald en er zijn statistische toetsen uitgevoerd. Het vinden van teksten die vallen onder de descriptoren correspondentie lezen en instructies lezen, bleek lastig te zijn. Vooral op de hogere ERK-niveaus waren weinig geschikte teksten te vinden. Het onderzoek naar de drie descriptoren heeft niettemin een grote variatie aan tekstsoorten en onderwerpen opgeleverd die gebruikt zouden kunnen worden voor een centraal examen leesvaardigheid. Deze descriptoren zijn mogelijk ook voor andere moderne vreemde talen te operationaliseren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2848490 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleTaalniveaus Arabisch volgens het Europees Referentiekader; een onderzoek naar het opnemen van ontbrekende descriptoren in het centraal examen leesvaardigheid Arabisch
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsModerne Vreemde Talen (MVT)
dc.subject.keywordsArabisch
dc.subject.keywordsEuropees Referentiekader (ERK)
dc.subject.keywordscentraal examen
dc.subject.keywordstaalniveaus
dc.subject.keywordsvoortgezet onderwijs (VO)
dc.subject.keywordsleesvaardigheid
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record