View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Kwaliteit van de Broer/zus-relatie en Sociale Competentie van Kleuters: Moderatie door Negatief Affect?

        Thumbnail
        View/Open
        Master's thesis-Dunnink-6520502-2021-2022.pdf (263.5Kb)
        Publication date
        2022
        Author
        Dunnink, Elja
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van de huidige studie was om te onderzoeken of de samenhang tussen warmte en conflict in de broer/zus-relatie en sociale competentie van kleuters wordt gemodereerd door negatief affect; verdriet en boosheid. Het onderzoek bevatte cross-sectionele data van 977 moeders met minimaal twee kinderen, waarvan één kind tussen de vier en zes jaar oud (M = 4.7; SD = 0.7), 48.1 % van de kinderen was jongen. De moeders vulden online vragenlijsten in over de kwaliteit van de broer/zus-relatie, temperament en sociale competentie van hun kind. Er werd gebruikgemaakt van PROCESS versie 3.5 om te onderzoeken of negatief affect, verdriet en boosheid moderatoren waren in de samenhang tussen warmte en conflict in de broer/zus-relatie en sociale competentie. Huidig onderzoek toont aan dat meer warmte in de broer/zus-relatie, samenhangt met meer sociale competentie. Dit verband wordt niet gemodereerd door negatief affect, boosheid of verdriet. Daarentegen hangt meer conflict in de broer/zus-relatie samen met minder sociale competentie. Deze samenhang is sterker voor kinderen met hogere scores op negatief affect, boosheid en verdriet. Onze resultaten impliceren dat het belangrijk is om warmte in broer/zus-relaties te stimuleren. Daarentegen is meer conflict in de broer/zus-relatie een risicofactor voor de ontwikkeling van een lagere sociale competentie, specifiek voor kinderen die hoog scoren op negatief affect, boosheid of verdriet. Deze bevindingen zijn in lijn met het dual risk model. Beperkingen, implicaties en aanbevelingen voor vervolgonderzoek zijn besproken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/41779
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo