Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBuist, Kirsten
dc.contributor.authorDunnink, Elja
dc.date.accessioned2022-07-16T00:01:17Z
dc.date.available2022-07-16T00:01:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/41779
dc.description.abstractHet doel van de huidige studie was om te onderzoeken of de samenhang tussen warmte en conflict in de broer/zus-relatie en sociale competentie van kleuters wordt gemodereerd door negatief affect; verdriet en boosheid. Het onderzoek bevatte cross-sectionele data van 977 moeders met minimaal twee kinderen, waarvan één kind tussen de vier en zes jaar oud (M = 4.7; SD = 0.7), 48.1 % van de kinderen was jongen. De moeders vulden online vragenlijsten in over de kwaliteit van de broer/zus-relatie, temperament en sociale competentie van hun kind. Er werd gebruikgemaakt van PROCESS versie 3.5 om te onderzoeken of negatief affect, verdriet en boosheid moderatoren waren in de samenhang tussen warmte en conflict in de broer/zus-relatie en sociale competentie. Huidig onderzoek toont aan dat meer warmte in de broer/zus-relatie, samenhangt met meer sociale competentie. Dit verband wordt niet gemodereerd door negatief affect, boosheid of verdriet. Daarentegen hangt meer conflict in de broer/zus-relatie samen met minder sociale competentie. Deze samenhang is sterker voor kinderen met hogere scores op negatief affect, boosheid en verdriet. Onze resultaten impliceren dat het belangrijk is om warmte in broer/zus-relaties te stimuleren. Daarentegen is meer conflict in de broer/zus-relatie een risicofactor voor de ontwikkeling van een lagere sociale competentie, specifiek voor kinderen die hoog scoren op negatief affect, boosheid of verdriet. Deze bevindingen zijn in lijn met het dual risk model. Beperkingen, implicaties en aanbevelingen voor vervolgonderzoek zijn besproken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectHet doel van de huidige studie was om te onderzoeken of de samenhang tussen warmte en conflict in de broer/zus-relatie en sociale competentie van kleuters wordt gemodereerd door negatief affect; verdriet en boosheid.
dc.titleKwaliteit van de Broer/zus-relatie en Sociale Competentie van Kleuters: Moderatie door Negatief Affect?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsBroer/zus-relatie, sociale competentie, negatief affect, kleuters
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies
dc.thesis.id5731


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record