View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Gedragsmatig functioneren en rekenprestaties en de moderende invloed van sekse in de middenbouw van de basisschool

        Thumbnail
        View/Open
        Master's thesis-Daalen-3696905-2021-2022.pdf (373.7Kb)
        Publication date
        2022
        Author
        Daalen, Esther van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Rekenvaardigheid is een vaardigheid die van invloed is op de gehele schoolloopbaan en van belang is om in de maatschappij goed te kunnen functioneren. Aangezien de rekenprestaties van leerlingen in Nederland de laatste decennia zijn gedaald, is het van belang te weten welke factoren rekenvaardigheid beïnvloeden om weer tot een succesvolle rekenontwikkeling te komen. Een factor die invloed heeft op rekenprestaties is gedragsmatig functioneren. Gedragsmatig functioneren richt zich op twee componenten, namelijk werkhouding en storend gedrag. In dit onderzoek is onderzocht in welke mate positief gedragsmatig functioneren de rekenprestaties in groep 4 voorspelt en in welke mate deze voorspeller voortduurt over tijd (groep 5), nadat hierbij is gecontroleerd voor eerdere rekenprestaties. Daarnaast is gekeken of 3 deze relatie gemodereerd wordt door sekse. Onderzoek is uitgevoerd op basis van bestaande data, bestaande uit 260 participanten (116 jongens, 143 meisjes) en hun leerkrachten. De rekenprestaties zijn gemeten met de citotoets Rekenen-Wiskunde Eind groep 4 en Eind groep 5. Gedragsmatig functioneren is gemeten door de afname van de Cool5-18 vragenlijst bij de groepsleerkracht van de participanten. Uit dit onderzoek is gebleken dat positief gedragsmatig functioneren een significante zwakke positieve voorspeller is van rekenprestaties en dat positief gedragsmatig functioneren geen significante voorspeller is van rekenprestaties over tijd, nadat er gecontroleerd is op eerdere rekenprestaties. Eerdere rekenprestaties blijken een significante sterke voorspeller te zijn van latere rekenprestaties. Concluderend is gedragsmatig functioneren een significante voorspeller van rekenprestaties die niet voortduurt over tijd en wordt de relatie tussen gedragsmatig functioneren en rekenprestaties niet gemodereerd door sekse.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/41758
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo