Gedragsmatig functioneren en rekenprestaties en de moderende invloed van sekse in de middenbouw van de basisschool
Summary
Rekenvaardigheid is een vaardigheid die van invloed is op de gehele schoolloopbaan en van
belang is om in de maatschappij goed te kunnen functioneren. Aangezien de rekenprestaties van
leerlingen in Nederland de laatste decennia zijn gedaald, is het van belang te weten welke
factoren rekenvaardigheid beïnvloeden om weer tot een succesvolle rekenontwikkeling te
komen. Een factor die invloed heeft op rekenprestaties is gedragsmatig functioneren.
Gedragsmatig functioneren richt zich op twee componenten, namelijk werkhouding en storend
gedrag. In dit onderzoek is onderzocht in welke mate positief gedragsmatig functioneren de
rekenprestaties in groep 4 voorspelt en in welke mate deze voorspeller voortduurt over tijd
(groep 5), nadat hierbij is gecontroleerd voor eerdere rekenprestaties. Daarnaast is gekeken of
3
deze relatie gemodereerd wordt door sekse. Onderzoek is uitgevoerd op basis van bestaande
data, bestaande uit 260 participanten (116 jongens, 143 meisjes) en hun leerkrachten. De
rekenprestaties zijn gemeten met de citotoets Rekenen-Wiskunde Eind groep 4 en Eind groep 5.
Gedragsmatig functioneren is gemeten door de afname van de Cool5-18 vragenlijst bij de
groepsleerkracht van de participanten. Uit dit onderzoek is gebleken dat positief gedragsmatig
functioneren een significante zwakke positieve voorspeller is van rekenprestaties en dat positief
gedragsmatig functioneren geen significante voorspeller is van rekenprestaties over tijd, nadat er
gecontroleerd is op eerdere rekenprestaties. Eerdere rekenprestaties blijken een significante
sterke voorspeller te zijn van latere rekenprestaties. Concluderend is gedragsmatig functioneren
een significante voorspeller van rekenprestaties die niet voortduurt over tijd en wordt de relatie
tussen gedragsmatig functioneren en rekenprestaties niet gemodereerd door sekse.