Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributorgeen
dc.contributor.advisorTuijl, Cathy van
dc.contributor.authorDaalen, Esther van
dc.date.accessioned2022-07-15T00:01:01Z
dc.date.available2022-07-15T00:01:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/41758
dc.description.abstractRekenvaardigheid is een vaardigheid die van invloed is op de gehele schoolloopbaan en van belang is om in de maatschappij goed te kunnen functioneren. Aangezien de rekenprestaties van leerlingen in Nederland de laatste decennia zijn gedaald, is het van belang te weten welke factoren rekenvaardigheid beïnvloeden om weer tot een succesvolle rekenontwikkeling te komen. Een factor die invloed heeft op rekenprestaties is gedragsmatig functioneren. Gedragsmatig functioneren richt zich op twee componenten, namelijk werkhouding en storend gedrag. In dit onderzoek is onderzocht in welke mate positief gedragsmatig functioneren de rekenprestaties in groep 4 voorspelt en in welke mate deze voorspeller voortduurt over tijd (groep 5), nadat hierbij is gecontroleerd voor eerdere rekenprestaties. Daarnaast is gekeken of 3 deze relatie gemodereerd wordt door sekse. Onderzoek is uitgevoerd op basis van bestaande data, bestaande uit 260 participanten (116 jongens, 143 meisjes) en hun leerkrachten. De rekenprestaties zijn gemeten met de citotoets Rekenen-Wiskunde Eind groep 4 en Eind groep 5. Gedragsmatig functioneren is gemeten door de afname van de Cool5-18 vragenlijst bij de groepsleerkracht van de participanten. Uit dit onderzoek is gebleken dat positief gedragsmatig functioneren een significante zwakke positieve voorspeller is van rekenprestaties en dat positief gedragsmatig functioneren geen significante voorspeller is van rekenprestaties over tijd, nadat er gecontroleerd is op eerdere rekenprestaties. Eerdere rekenprestaties blijken een significante sterke voorspeller te zijn van latere rekenprestaties. Concluderend is gedragsmatig functioneren een significante voorspeller van rekenprestaties die niet voortduurt over tijd en wordt de relatie tussen gedragsmatig functioneren en rekenprestaties niet gemodereerd door sekse.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectIn dit onderzoek is onderzocht of gedragsmatig functioneren (positieve werkhouding ten opzichte van leren en het ontbreken van storend gedrag) een significante voorspeller is van rekenprestaties en in welke mate deze voorspeller significant is. Daarnaast is er gekeken in welke mate gedragsmatig functioneren een voorspeller is van rekenprestaties over tijd. Ook is er onderzocht of sekse een modererende invloed heeft op de relatie van gedragsmatig functioneren en rekenprestaties.
dc.titleGedragsmatig functioneren en rekenprestaties en de moderende invloed van sekse in de middenbouw van de basisschool
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsgedragsmatig functioneren; werkhouding; storend gedrag; rekenprestaties; rekenontwikkeling; basisschool
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies
dc.thesis.id5559


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record