View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Docent en het klimaat; Een case-study naar de oriëntatie van reformatorische aardrijkskundedocenten ten aanzien van het klimaatvraagstuk

        Thumbnail
        View/Open
        Thesis Dinette Hakkesteeg 5741874.docx (7.441Mb)
        Publication date
        2021
        Author
        Hakkesteeg, G.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Er zijn verschillende oriëntaties te zien onder reformatorische aardrijkskundedocenten. Er zijn een aantal leerdoelen die bijna alle respondenten belangrijk vinden. Dit zijn bijvoorbeeld de kennis over het broeikaseffect en de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering in het algemeen en voor gebieden. Daarnaast vinden bijna alle respondenten de kritische houding bij dit onderwerp belangrijk, evenals de kritische houding van leerlingen ten opzichte van hun rol en bijdrage bij het klimaatvraagstuk. De overige leer- en werkdoelen verschillen tussen de docenten. Het geloof en rentmeesterschap lijken een belangrijke rol te spelen bij de oriëntatie van de docenten, al geven de meeste respondenten dit pas aan als ernaar gevraagd wordt. Mogelijk komt dit omdat de respondenten dit als iets vanzelfsprekends ervaren. De oriëntatie en de kennis van de reformatorische aardrijkskundedocenten ten aanzien van het curriculum verschilt ook. Zo weten de respondenten die alleen in de onderbouw lesgeven niet wat het examenprogramma is en worden daardoor dus ook niet beïnvloed. De respondenten die wel in de bovenbouw lesgeven zien de grootte van het aandeel van het klimaatvraagstuk in het examenprogramma verschillend en er zijn ook verschillen in hun oriëntatie als het gaat over wat zij zouden willen bij dit onderwerp. De respondenten zetten de kennis over het leren en denken van leerlingen in bij het kiezen van werkvormen bij het lesgeven over dit onderwerp, al lijkt de oriëntatie ten aanzien van lesgeven en werkvormen in het algemeen hierbij ook een sterke rol te spelen. De meeste respondenten geven aan werkvormen te kiezen die bij hun manier van lesgeven past en niet werkvormen te selecteren die bij hun oriëntatie ten aanzien van het klimaatvraagstuk passen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/41286
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo