Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorFavier, T.T.
dc.contributor.authorHakkesteeg, G.A.
dc.date.accessioned2021-08-26T18:00:52Z
dc.date.available2021-08-26T18:00:52Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/41286
dc.description.abstractEr zijn verschillende oriëntaties te zien onder reformatorische aardrijkskundedocenten. Er zijn een aantal leerdoelen die bijna alle respondenten belangrijk vinden. Dit zijn bijvoorbeeld de kennis over het broeikaseffect en de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering in het algemeen en voor gebieden. Daarnaast vinden bijna alle respondenten de kritische houding bij dit onderwerp belangrijk, evenals de kritische houding van leerlingen ten opzichte van hun rol en bijdrage bij het klimaatvraagstuk. De overige leer- en werkdoelen verschillen tussen de docenten. Het geloof en rentmeesterschap lijken een belangrijke rol te spelen bij de oriëntatie van de docenten, al geven de meeste respondenten dit pas aan als ernaar gevraagd wordt. Mogelijk komt dit omdat de respondenten dit als iets vanzelfsprekends ervaren. De oriëntatie en de kennis van de reformatorische aardrijkskundedocenten ten aanzien van het curriculum verschilt ook. Zo weten de respondenten die alleen in de onderbouw lesgeven niet wat het examenprogramma is en worden daardoor dus ook niet beïnvloed. De respondenten die wel in de bovenbouw lesgeven zien de grootte van het aandeel van het klimaatvraagstuk in het examenprogramma verschillend en er zijn ook verschillen in hun oriëntatie als het gaat over wat zij zouden willen bij dit onderwerp. De respondenten zetten de kennis over het leren en denken van leerlingen in bij het kiezen van werkvormen bij het lesgeven over dit onderwerp, al lijkt de oriëntatie ten aanzien van lesgeven en werkvormen in het algemeen hierbij ook een sterke rol te spelen. De meeste respondenten geven aan werkvormen te kiezen die bij hun manier van lesgeven past en niet werkvormen te selecteren die bij hun oriëntatie ten aanzien van het klimaatvraagstuk passen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent7803166
dc.format.mimetypeapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.language.isonl
dc.titleDocent en het klimaat; Een case-study naar de oriëntatie van reformatorische aardrijkskundedocenten ten aanzien van het klimaatvraagstuk
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuHuman Geography


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record