View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De publieke waarde van mobiliteitsconcessies: Een multiple case study naar 5 concessies

        Thumbnail
        View/Open
        Master thesis G. Willemse.pdf (1.788Mb)
        Publication date
        2021
        Author
        Willemse, G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In het Nederlandse OV zijn in sommige gebieden mobiliteitsconcessies geïntroduceerd als een manier om naast het OV een breder aanbod van (deel)mobiliteit te regelen binnen de OV-concessie. Echter, er is een discussie gaande over de toegevoegde waarde van mobiliteitsconcessies en welk rol stakeholders hierin zouden moeten pakken. In dit onderzoek wordt daarom onderzoek gedaan naar de publieke waarde van gedeelde mobiliteit en OV en hoe de rol die stakeholders innemen invloed hebben op het type publieke waarden die worden ingevuld. De vraagstelling die hierbij hoort is de volgende: ‘Hoe beïnvloedt de rol die stakeholders innemen in Nederlandse (mobiliteits)concessies het invullen van verschillende typen publieke waarden van gedeelde mobiliteit en OV?’ Om de onderzoeksvraag te beantwoorden is gekozen voor het uitvoeren een multiple case study waarbij vijf verschillende concessies (cases) worden bestudeerd. Vanuit deze vijf concessies werd data verzameld door het afnemen van semigestructureerde interviews met zowel de vervoerder als de opdrachtgever in de desbetreffende concessies. Ook werden enkele relevante beleidsdocumenten geanalyseerd. Vanuit de dataverzameling komen verschillende resultaten naar voren. Een van die conclusies is dat de huidige mobiliteitsconcessies strikt genomen geen mobiliteitsconcessies zijn maar eerder ketenconcessies. Verder, als antwoord op de onderzoeksvraag komt naar voren dat de rol die stakeholders innemen van invloed is op welk type publieke waarde van gedeelde mobiliteit wordt ingevuld.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/41093
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo