View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Building Batman: Intertekstualiteit als tekstuele en humoristische strategie in The LEGO Batman Movie (2017)

        Thumbnail
        View/Open
        bachelorscriptie Benthe van Hofwegen 6206441 29-1-2021.pdf (3.103Mb)
        Publication date
        2021
        Author
        Hofwegen, B.F.M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het personage Batman heeft over de jaren heen al vaak zijn opwachting gemaakt in verschillende media. Ook het speelgoedbedrijf LEGO is uitgegroeid tot een groot multimediaal bedrijf. De naamsbekendheid en populariteit van beide merken leidde tot een samenwerking, waar The LEGO Batman Movie uit 2017 het resultaat van is. Hoewel de animatiefilm gericht lijkt op kinderen, probeert The LEGO Batman Movie ook actief een ouder en deskundig publiek aan te trekken. Dit gebeurt onder andere door intertekstualiteit in te zetten als humoristisch middel. Het verwijzen naar andere Batman- of LEGO teksten in de film is zo een belangrijk onderdeel van het plot van The LEGO Batman Movie. Dit sluit aan bij Brian Ott en Cameron Walters theorie dat intertekstualiteit ook wel ingezet kan worden als een tekstuele strategie. In dit onderzoek wordt gekeken in hoeverre de drie tekstuele strategieën, namelijk parodic allusions, creative appropriation en self-reflexive references, onderdeel zijn van het plot van The LEGO Batman Movie en hoe deze mogelijk worden ingezet voor het amusement van het publiek. Dit wordt gedaan aan de hand van een tekstuele analyse naar zowel visuele als stilistische verwijzingen. Uit het onderzoek blijkt dat zowel parodic allusions als selfreflexive references worden gebruikt om de specifieke doelgroep van de fans aan te spreken, waarbij de herkenning van de verwijzingen kan zorgen voor humor. Ook worden de verschillende Batmanadaptaties zowel geëerd als lichtjes bekritiseerd door de film zelf. Creative appropriation wordt vooral gebruikt door de tekst om de film expliciet met twee andere teksten te verbinden en zich hiermee gelijk te stellen. Daarnaast dienen sommige specifieke verwijzingen zoals Easter eggs ook nog een ander doel, namelijk het verkopen van LEGO speelgoed.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40900
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo