View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De toename in basisvaardigheden rekenen gedurende de basisschoolperiode

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Dijk, EL van-3638812.pdf (145.6Kb)
        Author
        Dijk, E.L. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit artikel wordt het onderzoek beschreven naar de toename in basisvaardigheden rekenen gedurende de basisschoolperiode. In hetzelfde onderzoek zijn bij 377 kinderen van de groepen 4, 5, 6 en 7 van de basisschool de beheersingsniveaus van de eenvoudige rekensommen vergeleken met de beheersingsniveaus van de moeilijke rekensommen. Het ging hierbij om de optelsommen en aftreksommen onder de 100. In de analyse zijn de somscores op drie rekendrempels van de groepen 4, 5, 6 en 7 met elkaar vergeleken. De toename in basisvaardigheden rekenen blijkt niet recht evenredig met de toename in didactische leeftijd. De toename is het grootst van groep 4 naar groep 5, beduidend kleiner van groep 6 naar groep 7 en het kleinst van groep 5 naar groep 6. De meeste kinderen bereiken het gewenste beheersingsniveau op de drempels drie en vier binnen de gestelde tijd. Het gewenste beheersingsniveau op drempel vijf wordt door de meeste kinderen echter niet tijdig bereikt. Breed vervolgonderzoek naar de oorzaken van achterblijvende rekenontwikkeling lijkt gewenst.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40887
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo