Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRijt, B. van de
dc.contributor.authorDijk, E.L. van
dc.date.accessioned2018-09-27T17:01:43Z
dc.date.available2018-09-27T17:01:43Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40887
dc.description.abstractIn dit artikel wordt het onderzoek beschreven naar de toename in basisvaardigheden rekenen gedurende de basisschoolperiode. In hetzelfde onderzoek zijn bij 377 kinderen van de groepen 4, 5, 6 en 7 van de basisschool de beheersingsniveaus van de eenvoudige rekensommen vergeleken met de beheersingsniveaus van de moeilijke rekensommen. Het ging hierbij om de optelsommen en aftreksommen onder de 100. In de analyse zijn de somscores op drie rekendrempels van de groepen 4, 5, 6 en 7 met elkaar vergeleken. De toename in basisvaardigheden rekenen blijkt niet recht evenredig met de toename in didactische leeftijd. De toename is het grootst van groep 4 naar groep 5, beduidend kleiner van groep 6 naar groep 7 en het kleinst van groep 5 naar groep 6. De meeste kinderen bereiken het gewenste beheersingsniveau op de drempels drie en vier binnen de gestelde tijd. Het gewenste beheersingsniveau op drempel vijf wordt door de meeste kinderen echter niet tijdig bereikt. Breed vervolgonderzoek naar de oorzaken van achterblijvende rekenontwikkeling lijkt gewenst.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent149185
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe toename in basisvaardigheden rekenen gedurende de basisschoolperiode
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsRekenontwikkeling; rekendrempels, hoofdrekenen
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record