View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Cognitieve biases in het Nationaal Programma Onderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Cognitieve biases in het Nationaal Programma Onderwijs_Masterscriptie_NienkeFranssen_0774560 1 (1).docx (1.111Mb)
        Publication date
        2021
        Author
        Franssen, N.I.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Met het Nationaal Programma Onderwijs is 6 miljard euro in het primair- en voortgezet onderwijs geïnvesteerd om opgelopen vertragingen door de coronapandemie te herstellen. Schoolleiders bepalen voor hun eigen school hoe dit geld moet worden ingezet. Vanwege de korte termijn en incomplete informatie over de effectiviteit van de interventies heerst de angst dat dit geld niet optimaal wordt besteed. In dit scriptieonderzoek wordt daarom de invloed van cognitieve biases, oftewel onbewuste systematische denkfouten, op de budgetvoorkeuren van schoolleiders onderzocht. Hierbij wordt het effect van de representativiteitsbias en de present bias getest. Om de hypotheses te testen dat deze cognitieve biases een significante invloed hebben op budgetvoorkeuren hebben 221 schoolleiders meegedaan aan twee (online) surveyexperimenten. Deze schoolleiders zijn verdeeld over twee groepen; een manipulatiegroep en een controlegroep. In de manipulatiegroepen werden de representativiteitsbias en de present bias respectievelijk gemanipuleerd aan de hand van vignettes. Resultaten laten geen significant effect zien van de invloed van deze cognitieve biases op de budgetvoorkeuren van schoolleiders. Deze resultaten tonen aan dat de representativiteitsbias en de present bias de keuzes van schoolleiders in het Nationaal Programma Onderwijs niet beïnvloeden. Het is belangrijk om te weten wanneer deze cognitieve biases invloed hebben op de financiële besluitvorming van publieke managers om te komen tot een framework waarin publiek geld efficiënt kan worden verdeeld om maatschappelijke problemen, zoals de leerachterstanden door de coronapandemie, effectief op te lossen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40838
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo