View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De belemmerde weg naar succes: Een interdisciplinaire analyse van de toegang tot leidinggevende functies voor Afro-Amerikaanse vrouwen in de Verenigde Staten uiteengezet door de disciplines Onderwijswetenschappen, Sociale, Gezondheids- en Organisatiepsychologie, Bestuurs- en Organisatiewetenschappen en Filosofie.

        Thumbnail
        View/Open
        Eindversie LAS scriptie blok 1 .pdf (1.095Mb)
        Publication date
        2020
        Author
        Limburg, L.C.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit is een interdisciplinair onderzoek naar de toegang tot leidinggevende functies voor Afro- Amerikaanse vrouwen in de Verenigde Staten. Afro-Amerikaanse vrouwen ervaren barrières met betrekking tot hun opwaartse carrière-mobiliteit binnen bedrijven en instanties. Het betonnen plafond waar Afro-Amerikaanse vrouwen mee in aanraking komen, staat metafoor voor deze barrières, waaronder concepten als stereotypering, intersectionaliteit en tokenisme vallen. De ondervertegenwoordiging van deze vrouwen in leidinggevende functies betreft een integraal probleem dat binnen verschillende vlakken van de Amerikaanse maatschappij, waaronder onderwijs, werkomgeving, politiek en cultuur, heerst. De factoren die bijdragen aan het probleem beïnvloeden elkaar onderling waarmee de ondervertegenwoordiging tevens in stand wordt gehouden. Vanuit de vier disciplines Onderwijswetenschappen, Sociale, Gezondheids- en Organisatiepsychologie, Bestuurs- en Organisatiewetenschappen en Filosofie, worden middels literatuuronderzoek inzichten over verschillende deelonderwerpen verkregen. Deze inzichten worden vervolgens geïntegreerd ter beantwoording van de overkoepelende hoofdvraag: ‘Hoe worden Afro-Amerikaanse vrouwen in de Verenigde Staten belemmerd in hun toegang tot leidinggevende functies?’. De vier disciplinaire inzichten tonen aan dat de belangrijkste belemmeringen veroorzaakt worden door factoren die buiten de invloedssfeer van Afro- Amerikaanse vrouwen zelf liggen en ingebed zijn in de Amerikaanse cultuur, onderwijs, overheidssystemen en werkomgevingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40751
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo