Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorAutar, L.M.A.
dc.contributor.authorLimburg, L.C.A.
dc.date.accessioned2021-08-12T18:00:25Z
dc.date.available2021-08-12T18:00:25Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40751
dc.description.abstractDit is een interdisciplinair onderzoek naar de toegang tot leidinggevende functies voor Afro- Amerikaanse vrouwen in de Verenigde Staten. Afro-Amerikaanse vrouwen ervaren barrières met betrekking tot hun opwaartse carrière-mobiliteit binnen bedrijven en instanties. Het betonnen plafond waar Afro-Amerikaanse vrouwen mee in aanraking komen, staat metafoor voor deze barrières, waaronder concepten als stereotypering, intersectionaliteit en tokenisme vallen. De ondervertegenwoordiging van deze vrouwen in leidinggevende functies betreft een integraal probleem dat binnen verschillende vlakken van de Amerikaanse maatschappij, waaronder onderwijs, werkomgeving, politiek en cultuur, heerst. De factoren die bijdragen aan het probleem beïnvloeden elkaar onderling waarmee de ondervertegenwoordiging tevens in stand wordt gehouden. Vanuit de vier disciplines Onderwijswetenschappen, Sociale, Gezondheids- en Organisatiepsychologie, Bestuurs- en Organisatiewetenschappen en Filosofie, worden middels literatuuronderzoek inzichten over verschillende deelonderwerpen verkregen. Deze inzichten worden vervolgens geïntegreerd ter beantwoording van de overkoepelende hoofdvraag: ‘Hoe worden Afro-Amerikaanse vrouwen in de Verenigde Staten belemmerd in hun toegang tot leidinggevende functies?’. De vier disciplinaire inzichten tonen aan dat de belangrijkste belemmeringen veroorzaakt worden door factoren die buiten de invloedssfeer van Afro- Amerikaanse vrouwen zelf liggen en ingebed zijn in de Amerikaanse cultuur, onderwijs, overheidssystemen en werkomgevingen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1148415
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe belemmerde weg naar succes: Een interdisciplinaire analyse van de toegang tot leidinggevende functies voor Afro-Amerikaanse vrouwen in de Verenigde Staten uiteengezet door de disciplines Onderwijswetenschappen, Sociale, Gezondheids- en Organisatiepsychologie, Bestuurs- en Organisatiewetenschappen en Filosofie.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsintersectionaliteit, betonnen plafond, stereotypering, Afro-Amerikaanse vrouwen, leidinggevende functies
dc.subject.courseuuLiberal Arts and Sciences


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record