Met Zelfvertrouwen naar School: Het Belang van een Goede Samenwerking Tussen Opvang en Onderwijs in de Begeleiding van Peuters en Kleuters.
Summary
De transitie naar school is een grote stap die bijna elk kind in Nederland moet maken. Deze stap kan veel stress opleveren voor zowel het kind als de ouders. Om de transitie soepeler te laten verlopen heeft Stichting Samenwijs een peuterkleuterklas opgericht. Dit onderzoek tracht de volgende onderzoeksvraag te beantwoorden: In welke mate communiceren pedagogisch medewerkers en leerkrachten in dezelfde taal en draagt het spreken van één taal bij aan het optimaliseren van de doorgaande ontwikkelingslijn van kinderen van 0-7 jaar? Gebleken is dat pedagogisch medewerkers en leerkrachten goed overeenkomen in het handelen en de visie. Op het gebied van samenwerking en de professionele cultuur zijn verbeteringen nodig. Meer gelijkheid kan gecreëerd worden door het inzien van de waarde van álle professionals. De wet- en regelgeving en een situatie als corona zijn duidelijke belemmerende factoren in het bieden van een doorgaande lijn. In het algemeen is een peuterkleuterklas een mooie tussenstap waar zowel peuters, kleuters, ouders en leerkrachten baat bij hebben. Het is in ieders belang om landelijk de samenwerking tussen opvang en onderwijs te versterken en voor ieder kind deze tussenstap aan te bieden.