View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Basisbehoeften op wieltjes: Een explorerende pilot met kinderen op het AZC in Utrecht naar de bijdrage van ‘U on Board’ aan het vervullen van de drie psychologische basisbehoeften

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Olthof, M-6568173.pdf (985.0Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Olthof, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Door de huidige coronamaatregelen valt de dagelijkse structuur van veel asielzoekerskinderen weg. Dit kan mogelijk de psychologische groei vertragen en het welzijn verslechteren. Het vervullen van de drie psychologische basisbehoeften - verbondenheid, autonomie en competentie - kan dit juist versterken. Het doel van deze explorerende pilot was de bijdrage van ‘U on Board’ aan het vervullen van de basisbehoeften in kaart te brengen, de onlosmakelijke samenhang tussen de behoeften in beeld te brengen en de waarde van digitale media in dit licht te onderzoeken. In totaal zijn 81 vlogs geobserveerd en aangevuld met informatie uit 5 informele gesprekken en niet-participerende observaties. Hoewel deze observaties zo objectief mogelijk en met culturele sensitiviteit zijn gedaan, is het mogelijk dat gedrag anders is geïnterpreteerd dan bedoeld. Hoewel verbondenheid absoluut belangrijk is voor deze doelgroep, lijkt de behoefte aan autonomie het sterkst vervuld. Daarnaast laten de resultaten zien dat de behoeften elkaar onder de juiste omstandigheden kunnen versterken. Begeleiders spelen een belangrijke rol bij het scheppen van deze voorwaarden, door actiever te participeren, meer structuur te geven en gerichte informatie te geven over de prestaties van longboarden en vloggen, zal de potentie van ‘U on Board’ beter benut worden. Het gebruik van digitale middelen zoals GoPro's en iPads kan daarbij de vervulling van de psychologische behoeften verbeteren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40565
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo