Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaar, P.
dc.contributor.advisorGroot, T. de
dc.contributor.authorOlthof, M.
dc.date.accessioned2021-08-05T18:00:48Z
dc.date.available2021-08-05T18:00:48Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40565
dc.description.abstractDoor de huidige coronamaatregelen valt de dagelijkse structuur van veel asielzoekerskinderen weg. Dit kan mogelijk de psychologische groei vertragen en het welzijn verslechteren. Het vervullen van de drie psychologische basisbehoeften - verbondenheid, autonomie en competentie - kan dit juist versterken. Het doel van deze explorerende pilot was de bijdrage van ‘U on Board’ aan het vervullen van de basisbehoeften in kaart te brengen, de onlosmakelijke samenhang tussen de behoeften in beeld te brengen en de waarde van digitale media in dit licht te onderzoeken. In totaal zijn 81 vlogs geobserveerd en aangevuld met informatie uit 5 informele gesprekken en niet-participerende observaties. Hoewel deze observaties zo objectief mogelijk en met culturele sensitiviteit zijn gedaan, is het mogelijk dat gedrag anders is geïnterpreteerd dan bedoeld. Hoewel verbondenheid absoluut belangrijk is voor deze doelgroep, lijkt de behoefte aan autonomie het sterkst vervuld. Daarnaast laten de resultaten zien dat de behoeften elkaar onder de juiste omstandigheden kunnen versterken. Begeleiders spelen een belangrijke rol bij het scheppen van deze voorwaarden, door actiever te participeren, meer structuur te geven en gerichte informatie te geven over de prestaties van longboarden en vloggen, zal de potentie van ‘U on Board’ beter benut worden. Het gebruik van digitale middelen zoals GoPro's en iPads kan daarbij de vervulling van de psychologische behoeften verbeteren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1008720
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBasisbehoeften op wieltjes: Een explorerende pilot met kinderen op het AZC in Utrecht naar de bijdrage van ‘U on Board’ aan het vervullen van de drie psychologische basisbehoeften
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordspsychologische basisbehoeften; longboarden; vloggen; U on Board; vluchtelingenkinderen
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record