View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        We doen weer Booster! Masterthesis. Kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar de waardering van de Boosterlessenreeks door leerlingen en leraren van het Keizer Karel College Amstelveen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie Roel Weerheijm.pdf (3.285Mb)
        Publication date
        2018
        Author
        Weerheijm, R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het onderwijs in schrijfvaardigheid, onderdeel van het vak Nederlands op de middelbare school, is een problematisch onderdeel. Docenten worstelen ermee de juiste manier van uitleggen te vinden. Mede door tijdgebrek, maar ook door grote klassen en de soms grote verschillen in niveau onder leerlingen, vinden docenten onvoldoende tijd en ruimte om schrijfvaardigheid goed aan te leren. Onder leerlingen zijn de motivatie voor, en de vooroordelen over schrijfvaardigheid neutraal tot gematigd negatief. Ze moeten een drempel over voor ze aan een schrijftaak beginnen. Door een cognitieve overload halen leerlingen onvoldoende rendement uit de lessen, omdat zij tegelijkertijd schrijven en reflecteren op hun eigen schrijfwerk. Het resultaat is dat de kwaliteit van de teksten van middelbare scholieren grosso modo onder niveau blijft. Ook de verhoging van de motivatie van leerlingen voor schrijven is essentieel. Om te proberen de schrijfkwaliteit en de motivatie onder leerlingen te verbeteren is de lessenreeks Booster ontworpen. Booster bestaat uit tien lessen voor 4-havo. De lessenreeks gaat in op cruciale problemen binnen schrijfvaardigheid. Het belangrijkste doel daarbij is leerlingen betere teksten leren schrijven. Door schrijven en reflecteren uit elkaar te halen, door elkaars werk te laten beoordelen en door het inzetten van instructievideo’s met acteurs die denkstappen hardop uitspreken wordt gepoogd om leerlingen bewuster te maken van het schrijfproces, zodat ze gemotiveerd betere teksten leren schrijven. In dit gecombineerde kwalitatieve en kwantitatieve onderzoek wordt bekeken hoe Booster wordt gewaardeerd onder 4-havoleerlingen van het Keizer Karel College te Amstelveen. Hiertoe worden vier klassen die de Booster-lessenreeks ontvangen vergeleken met drie klassen die een traditionele les schrijfvaardigheid ontvangen. Aan de hand van lesobservaties, een enquête onder de leerlingen uit de vier klassen, interviews met de twaalf geobserveerde leerlingen en met de vier docenten wordt een beeld geschetst. Uit deze gegevens blijkt dat de motivatie onder de leerlingen niet significant groter of kleiner is dan voor traditionele lessen schrijfvaardigheid. Docenten zien inhoudelijke voordelen, maar worstelen nog met de praktische aspecten. De inhoudelijke reacties en de observaties monden uit in een aantal aanbevelingen ter verbetering van de lessenreeks Booster
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40455
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo