Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBergh, H.H. van den
dc.contributor.authorWeerheijm, R.
dc.date.accessioned2018-12-03T18:00:33Z
dc.date.available2018-12-03T18:00:33Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40455
dc.description.abstractHet onderwijs in schrijfvaardigheid, onderdeel van het vak Nederlands op de middelbare school, is een problematisch onderdeel. Docenten worstelen ermee de juiste manier van uitleggen te vinden. Mede door tijdgebrek, maar ook door grote klassen en de soms grote verschillen in niveau onder leerlingen, vinden docenten onvoldoende tijd en ruimte om schrijfvaardigheid goed aan te leren. Onder leerlingen zijn de motivatie voor, en de vooroordelen over schrijfvaardigheid neutraal tot gematigd negatief. Ze moeten een drempel over voor ze aan een schrijftaak beginnen. Door een cognitieve overload halen leerlingen onvoldoende rendement uit de lessen, omdat zij tegelijkertijd schrijven en reflecteren op hun eigen schrijfwerk. Het resultaat is dat de kwaliteit van de teksten van middelbare scholieren grosso modo onder niveau blijft. Ook de verhoging van de motivatie van leerlingen voor schrijven is essentieel. Om te proberen de schrijfkwaliteit en de motivatie onder leerlingen te verbeteren is de lessenreeks Booster ontworpen. Booster bestaat uit tien lessen voor 4-havo. De lessenreeks gaat in op cruciale problemen binnen schrijfvaardigheid. Het belangrijkste doel daarbij is leerlingen betere teksten leren schrijven. Door schrijven en reflecteren uit elkaar te halen, door elkaars werk te laten beoordelen en door het inzetten van instructievideo’s met acteurs die denkstappen hardop uitspreken wordt gepoogd om leerlingen bewuster te maken van het schrijfproces, zodat ze gemotiveerd betere teksten leren schrijven. In dit gecombineerde kwalitatieve en kwantitatieve onderzoek wordt bekeken hoe Booster wordt gewaardeerd onder 4-havoleerlingen van het Keizer Karel College te Amstelveen. Hiertoe worden vier klassen die de Booster-lessenreeks ontvangen vergeleken met drie klassen die een traditionele les schrijfvaardigheid ontvangen. Aan de hand van lesobservaties, een enquête onder de leerlingen uit de vier klassen, interviews met de twaalf geobserveerde leerlingen en met de vier docenten wordt een beeld geschetst. Uit deze gegevens blijkt dat de motivatie onder de leerlingen niet significant groter of kleiner is dan voor traditionele lessen schrijfvaardigheid. Docenten zien inhoudelijke voordelen, maar worstelen nog met de praktische aspecten. De inhoudelijke reacties en de observaties monden uit in een aantal aanbevelingen ter verbetering van de lessenreeks Booster
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3445480
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWe doen weer Booster! Masterthesis. Kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar de waardering van de Boosterlessenreeks door leerlingen en leraren van het Keizer Karel College Amstelveen
dc.type.contentHonours Program Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record