View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een 'echte' connectie met de fans: Hoe twenty one pilots op Twitter intimiteit construeert

        Thumbnail
        View/Open
        BA-eindwerkstuk - Nikki Kambeitz (6129056).pdf (44.91Mb)
        Publication date
        2020
        Author
        Kambeitz, N.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Fans en beroemdheden hebben van nature een parasociale relatie met elkaar, waarbij de fan een eenzijdige relatie heeft met de beroemdheid en de beroemdheid niet weet van het bestaan van de individuele fan. Met de opkomst van sociale media en online platforms krijgen de deelnemers in deze relatie de mogelijkheid om daar verandering in te brengen. Via verschillende Twitter functies, zoals @reply, @mention en retweeten kunnen beroemdheden en fans elkaar direct aanspreken, waardoor er sprake kan zijn van een echte interactie. In dit onderzoek wordt de online intimiteitsconstructie tussen fans en beroemdheden onder de loep genomen door de Twitter feed van de band twenty one pilots te bestuderen. Tweets over de tijdspanne van een jaar zijn geanalyseerd via een tekstanalyse en gecategoriseerd in de thema’s public recognition & fan maintenance, affiliation, smalle intimiteit en authenticity & sincerity, in navolging van Twitter onderzoek van Marwick & boyd. Binnen deze thema’s werden verschillende engageertechnieken onderzocht en werd benaderd of deze bevorderend zijn voor de constructie van online intimiteit. De resultaten van de analyse wijzen erop dat twenty one pilots op kleine schaal gebruik maakt van de interactiemogelijkheden die Twitter biedt, maar met name via informeel en humoristisch taalgebruik op sterke wijze weet in te spelen op hun doelgroep. Hieruit blijkt dat de functies die Twitter biedt voor beroemdheden en fans om met elkaar te communiceren niet door iedereen veelvuldig gebruikt worden, waardoor de hiërarchie en parasocialiteit tussen de beroemdheid en de fans tot op zekere hoogte in stand wordt gehouden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40453
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo